2007-ben búcsúztunk Mátyásföldön az utolsó Ikarus EAG buszoktól, akkor három midi hagyta el a gyárat. A külföldi tulajdonos nem tartott igényt a gyárra, így befejezték a gyártást. Ezzel párhuzamosan már meg is kezdődött az EAG E91-es típusának átalakulásából született új típus gyártása, amivel 2008 áprilisáig végzett is a Webasto-Rába-Molitus trió, immáron S91 névvel. 2008 nyarán a BKV-nál is vendégeskedett az első példány, ami 2009 februárjában Gyömrőn állt forgalomba. Később aztán az Orangeways nyerte a fővárosi midi tendert, aminek keretében 40 S91-est állítottak volna forgalomba, ebből azonban sajnos nem lett semmi.
Azóta tesztbuszok jönnek-mennek, mint a Mercedes Sprinter City 77 legutóbb, de a lényeg évek óta nem változik. Az Ikarus 405-ös buszok cseréje elodázhatatlanná vált, bár most néhány kocsi rendbetételével próbálkozik a BKV, hogy áthidalják az egyre hosszabbá váló átmeneti időszakot. Még a BKV-s tender sikerének következtében készült el a második S91-es, ami kifejezetten a BKV-s tender kritériumai szerint készült el, ez a busz szerepelt volna a BKV-nál tartós teszten a sorozat kocsik előtt. A tender bukott, de 2011 július 12. és augusztus 22. között a szokásos teszteknél hosszabb ideig vendégeskedett ez a példány a Várbuszon (16).
Érdekesség, hogy míg az első kocsi karosszéria munkálatai a Webastonál történtek, a második kocsi a NABI mátyásföldi telephelyén épült. 2010 májusában kezdtek neki a munkának, ami a Rába alváz megérkezésével kezdődött, azon kísérleti Üzem nevezetű csarnokban ahol az új NABI Sirius család tagjai is világot láttak. Egy külön kis csarnok egyenesen az S91 gyártósor nevet viseli, persze a NABI magyar-amerikai kettőssége miatt rögtön angolul is szerepel minden :)
Az S91-es továbbra is a közlekedésben klímáiról ismert Webasto, a mostanság egyre sikeresebb úton haladó Rába és az Ikarusos tapasztalatot tovább éltető Molitus tervezőiroda gyermeke. Idén májusban Norvégiában járt a második demo kocsi, ami nem meglepő hiszen az EAG buszoknak jelentős piaca volt északon, ahol most is üzemelnek még a magyar buszok. Az S91-es hazai viszonylatban magasabbnak számító ára arrafelé kevésbé jelenthet hátrányt, miközben a svéd kormány 2020-ig meg szeretné duplázni a közösségi közlekedés részarányát. Ha minden igaz öt kocsira már érkezett is megrendelés az RSA-tól.
A közelebbi ismerkedést a járművel kezdjük rögtön elöl, a vezetőfülkével. A BKV igényeinek megfelelően kialakított zárt fülke, az Ikarus (ARC) buszokban is megtalálható Silex műszerfallal. A Silex Kft.-vel dolgozták át a busz vezérlő szoftverét. A kezelőszervek elhelyezésére panaszt nem hallottam, talán csak olyat, hogy miért nincsenek ezek még forgalomban.. A Rába alvázon nyugvó kocsit Euro V. normáknak megfelelő Daimler motor hajtja. A Várba vezető meredekebb szakasz se jelentett problémát. A buszt messziről nem is a motor hangja, inkább a légkondi búgása buktatja le.
A busz utasterének első részében jobb oldalon két szemben lévő 'másfeles' ülés, baloldalt egy dupla található és már meg is érkeztünk a kerekesszékesek számára kijelölt helyhez. A második ajtóval szemben az oldalsó takarólemez helyett üvegezéssel tették látványosabbá az utasteret. A BKV-s teszt idejére készült dekoráció fővárosunk turisztikai szempontból érdekesebb épületeit vonultatta fel. Az "S91 Jár Önnek" felirattal pedig gondolom sokan egyetértettek :)
A Bécsi kapu téren megálltam egy kicsit. Itt sikerült a buszt magával a kapuval és a Székesfőváros által 1936-ban, a Vár felszabadulásának 250. évfordulójára állított szoborral, valamint a Budavári evangélikus templommal.
Térjünk vissza egy kicsit még az utastér hátsó traktusa felé. Az S91 után felszállva egy Ikarus 405-ösre szembetűnő az elrendezés hasonlósága, a legnagyobb különbség természetesen, hogy előbbi alacsony belépőszinttel rendelkezik, míg a 405-ös, ugyan csökkentett padlószintű, egy kisebb lépcső mégis rontja az összképet. Cserébe az S91-es dobogói magasabbak lettek.. Hátul a dobogó alatt foglal helyet a motor és a Rába féle merev hátsótengely. Az elmúlt évek BKV-s tűzesetei miatt a motortér megerősített szigetelést kapott. Az utastérben a leszállásjelző gombok viszont elég könnyen megnyomhatók akár véletlenül is..
A Várfok utcáról kanyarodós kép egy kanyarral korábban jobb lett volna, csak lassú voltam és a homlokfalat éppen eltakarta már egy fa árnyéka :) Zárásként pedig egy kis Halászbástya, István szobor a háttérben, nyitóképem kicsit közelebbi változatával. Remélem megéljük még, hogy az első sorozatkocsi BKV-s debütálásáról számolhatok be..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése