2011. augusztus 10., szerda

Volvo 7700 Hybrid - BKV teszt

Lassan szinte minden hónapra jut egy újabb tesztbusz a BKV-nál. Ezúttal a fővárosban közlekedő 150 darab csuklós Volvo 7700A buszok legújabb, ráadásul hibrid hajtású 'kistestvére' mutatkozott be június 4-10. között. Az országos turnét teljesítő busz, kinézetében nem sok újdonságot jelent, ám az első hibrid a BKV-nál. Ha a tetején nem lenne több doboz egy normál buszhoz képest talán nem is tűnne fel, hogy miről van szó, a gazdagréti tartózkodón futtatott szőlő el is terelné a figyelmet :)

Eddig utazásaim során talán csak a debreceni 3E viszonylat duo trolibuszaira tudtam gondolni a kettős hajtás tekintetében. Ott azonban nem teljesértékű a dízeles üzem és motor csak a villamos motorok ellátásáról gondoskodik. Szóval már rendszerről van szó. Így életem első hibrid hajtásrendszerű járműve volt ez a busz, igazából magam se tudtam mit várjak. A szokványosnak mondható, ismerős Volvo beltér elemek miatt sok meglepetés nem ért. Aztán elindultunk.. a jó erővel dongó légkondi hangja sajnos a lényeget kissé elnyomta. Egyszer csak egy megállóban leállt a motor, csend lett. Majd trolibuszra hajazó hangon megindutl a busz, pár másodpercre rá elkezdett duruzsolni a dízel is.

A 215 lóerős Volvo D5F motor önmagában bőven kevésnek bizonyulna, ezt egészíti ki a 160 lóerős villany motor. A Gazdagrét felé tartó emelkedőn kicsit lomhának tűnt, a kettős hajtás miatt halkabb motor is erősítette ezen érzésem és fokozatok közti váltások is csak erősítették ezen érzésem. De még felfelé tartó menetben is lehetett hallani a lassításokkor a visszatáplálás hangját, amikor a fékenergiát az akkumulátorban tárolja a busz.

Az alacsonypadlós buszokra jellemző hátsó dobogót itt se lehet megúszni, azonban mivel ez a busz még több gépészeti berendezéssel rendelkezik igazából itt nem meglepő fokozott jelenlétük. 12 méteres hosszával, majdnem száz fős kapacitásával egyébként átlagosnak mondhatók a busz paraméterei.

Az első tengelynél már igazán szembetűnő a többlet ami azonban mégse vesz el sok helyet az utastérből. Ennyi az ára a 35 százalékos üzemanyag megtakarításnak, a 40-50 százalékkal kevesebb kipufogott mocsoknak, a kisebb zajterhelésnek. Ezek az előnyei a párhuzamos hibrid hajtásnak. A főváros helyzetében viszont a vételár 30 százalékos többlete nem kecsegtet sok jóval.

A bemutatóbusz szerepét betöltő gépen minden felirat lengyel volt, amit azon túl, hogy a pesti Volvókhoz hasonlóan nagy eséllyel ez is Lengyelországban készült nem tudok mivel indokolni. A második képen éppen Farkasrét felé haladunk, a jobb sarokban jól látszik a 'nép terelő' ami a vezetőt segíti a kilátásban. Felszállni ugyan lehet tőle és még az se baj ha az ember az utastér felé veszi az irányt, de vissza már nem enged. Pesten nem szokványos megoldás, máshol kevésbé hat érdekesen.

Búcsúzóul két kép a Rókus templom/kórháznál lévő végállomásról. Mostanában két lehetőség van.. vagy olyan forróság van, hogy nem is szívesen mozdulok ki, vagy esik az eső. Mint látszik az utóbbit sikerült kifognom, pedig kis busztesztem délelőttjén végig sütött még a nap. Szinte minden ilyen bejegyzésem végén arra gondolok, hogy nem lenne rossz ez se, csak sajnos reménytelenségbe veszik még az ötlet is. Kár.

A Volvo videója a hibrid buszról:




Nincsenek megjegyzések: