Legutóbb több mint két éve, 2009 májusában jártam Szegeden, a vendég szereplőkkel jócskán tarkított 30 éves a szegedi troli rendezvény alkalmából. Feledhetetlen nap volt, ugyanakkor kb. akkor fogadtam meg, hogy legközelebb majd a kettes vonal átadására megyek el. Azóta nem is jártam Szegeden. Az új szakasz azonban éppen egy éves késésben van. Az FVV csuklósok, azaz a Bengák is ki lettek már vonva, a 3-as villamos önálló szakaszának elkészülte után. Azonban most, hogy az Anna-kút és Tarján között újították fel a pályát és a 3/3F/4-es vonalak a Dugonics térig közlekedtek újra bevetették őket. A felújított szakasz hivatalos átadása, ünnepélyes keretek között augusztus 20. (a bejegyzés szemszögéből ma) 11 órától történt meg, ez azt is jelenti, hogy a Bengák utolsó tervezett teljes üzemnapja 2011 augusztus 19. volt Szegeden.
Augusztus ötödikén jártam Szegeden, rá pár nappal tartották az Anna-kút - Tarján szakaszon több jármű részvételével az első próbamenetet. Látogatásomkor még több helyen folytak az utómunkálatok, peron építések. A lényeg, a pálya azonban már kész lett. A felsővezetékes kétéltű jó eséllyel a váltó elő tesztelője volt, hiszen többen is figyelemmel kísérték mikor kellemesen komótos tempóban végigtolatott rajta.
Az elkészült megállók egységes arculatot mutatnak az összes frissen felújított szakaszon, de az majdnem kész kettesen is. Habár az alacsonypadlós villamosok megjelenése errefelé egyelőre nem reális 'veszély', hiszen az új Pesa kocsik valószínűleg csak az 1-es és 2-es vonalon jelennek meg, mégis egyszerűbbé válik a közel sem alacsony padlószintű Tatra villamosok megmászása is. Mint volt ez Pesten a Nagykörúton a Ganz csuklósok esetében is. A képen a háttérben a Deák Ferenc Gimnázium látható, valamint a róla elnevezett megálló.
(Škoda) LIAZ és kocka Lada a Novotelnél. Mint látszik a megálló környéke még közel se teljesen készült el. Az autósok forgalmi sávjairól a Tisza Lajos körút és a József Attila sugárút vonatkozó szakaszain pedig le volt marva az aszfalt felső rétege, így ami tovább lassította a most már évek óta korlátozásokkal, terelésekkel küzdő szegedi autósokat. Mivel azonban ez nem autós blog közel se sajnálom őket, hiszen egyértelműen sokat fejlődött a város.
Mivel az 1-es villamos Szeged pu. (Indóház tér) - Anna-kút szakasza is le van zárva a teljeskörű felújítás miatt 1-3-4 jelzéssel indítottak pótlóbuszokat Tarján és a vasútállomás között. Az első kép szereplője egykoron BKV-s volt, amit rendszáma rögtön igazol is. Azon viszont meglepődtem, hogy Škoda 21Ab típusú busszal is találkoztam a pótlón, hiszen a bevezetőmben is említett trolis nap idejében még a trolivá átépítésük volt tervben.
A Bengák kapnak majd egy saját kis bejegyzést is, de nem maradhatnak ki most se. A kecskési deltát azonban nem használták, így visszatérésük ideje alatt volt idő az ívek kopásállóságának növelésére. Az ívek felhegesztésével újabb réteggel erősítik meg a viszonylag szűk ív miatt jobban igénybe vett sínszálakat. Némi 'kozmetikázás', vagyis inkább köszörülés azért még ráfér ekkor is, hogy a sínkorona a megfelelő profilhoz igazodjon.
Záróképnek persze egy Bangáli. Nyugdíjazásuk azonban nem jelenti rögtön a maradék állomány azonnali selejtezését, hiszen hirtelen fellépő kocsihiány vagy forgalmi rendellenességek esetén jó eséllyel forgalomba áll még egy-egy közülük. Illetve továbbra is a város egyetlen kétirányú típusa, de mivel az aktuális átépítések során növekedett az egyirányú kocsik fordítási lehetőségeinek száma, ennek talán már kisebb jelentősége van. Így hát, 49 év után búcsúzik a típus a napi forgalomtól..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése