Tavaly volt ötven éve, hogy az első 'házi' csuklós busz forgalomba állt a fővárosban. Európa első forgalomba állt csuklós buszát hozták létre a(z ekkor még nem BKV, hanem) FAÜ műhelyében. Valamivel később megszületett az Ikarus válasza is a csuklósítási törekvések gyorsításaként, az Ikarus 180-as modell. A Közlekedési Múzeum " Csuklósítás’50 " néven szervezett kiállítást ezen közlekedéstörténeti mérföldkő emlékére, mely most a nyugodalmasabb napjain a BKV szentendrei múzeumában lakozó Ikarusban járja a várost. Június minden hétvégéjén, napi két helyszínen tekinthetik meg az érdeklődők a kiállítást.
Az ország egyetlen csuklós veterán busza (leszámítva a napi nosztalgiaüzemet a BKV flottájában..) ritkán mutatkozik a városban. Én 2007-ben, az azóta Polgárra költözött Ikarus találkozón utaztam vele, most sajnos statikus kiállítási tárgyként várja a látogatókat. A helyszínváltásokkor se szállít utasokat. Pár hete még a HÉV pótló járatok indultak innen, egyedül itt nem zavarja a térről induló járatok egyikét sem, viszont pont a farát sütötte a nap.. így viszont fotózható volt a Felsővízivárosi Szent Anna plébániatemplommal.
Az alapból is a buszban lévő matricázott képeken túl az utastér ablakaiban kaptak helyet a busztörténelem korai momentumaival kezdődő, a csuklósítás korát is bemutató tablók. Persze sokaknak már az is nagy élményt nyújtott, hogy megismerkedhettek ezzel a "retró" busszal. Találkoztam olyan emberrel is, akiben nosztalgiát ébresztett mikor meglátta a téren a buszt, hiszen egykor Pécsett szerelőként dolgozott a típuson.
Pusztán szemléltetés gyanánt, volt a téren olyan busz amit ugyan jó irányból ért a busz, csak a tereptárgyak zavaróak kissé... A 180-as viszont így helyezkedett. A kiállítás a busz hátuljánál, az egykori ülő kalauz munkahelyénél kezdődött így legalább a metró, vagy a villamosok felől érkezők jó irányból kezdték megtekintését :)
A kiállítás legfontosabb tablója, a csuklósítás tekintetében egészen biztos. Az alkotók, a technika és a kész busz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése