2011. június 1., szerda

Villamosok az Alexen

Berlinben sok villamos közlekedik, azonban a megosztott városban csak a keleti oldalon maradtak meg. Habár már jó két évtizede leomlott a fal, a város villamos vonalhálózati térképére tekintve rögtön kirajzolódik a két városrész. Persze vannak kivételek is, a háttérben látható Bösebrücke volt az egyik határpont, azóta szabad az átjárás. 1995 óta a villamos is folytatja útját az Osloer Strassén, az egykori francia, jelenleg inkább török 'megszállási övezetben'.

Bizonyítandó, hogy a keleti oldal meghatározó járműve volt a villamos rögtön itt egy 31 éves Csehszlovák Tatra KT4D szerelvény. Összesen 574 ilyen kocsi volt a városban amiből még jelenleg is forgalomban van több mint kétszáz, a tram-info.de állományi adatai szerint. A rendszerváltás előtt beszerzett 57 T6A2-es Tátráiktól (+44 pót) azonban már a kétezres évek elején megszabadultak. Jellemzően az alacsonpadlós GT6N tujákkal vegyesen közlekednek egy-egy szakaszon, így biztosítva az akadálymentességet.

Egy kép ami végre tényleg az Alexanderplatzon készült, rajta pedig egy Bombardier Flexity Berlin. Egészen pontosan a 30 méteres, egyirányú kivitel prototípusa (3001) a négy variáns közül. (Két harminc méteres, az egyik egy a másik két irányú, valamint hasonlós elven két 40 méteres, 3001/4001, 8001/9001-es pályaszámokon). A Tátrák váltásaként 206 ilyen villamos megjelenése várható a városban, az első 100 szériakocsi szállításának kezdete ősztől várható. Utazni sajnos nem sikerült vele, fotó is csak ez az egy készült, de legalább jól mutat az egyébként meglehetősen lehangoló, szocreál téren a Világóra társaságában.

A Berlinben töltött öt éjszaka ellenére is igencsak szűkös időbeosztással 'lófráltunk', így természetesen bármiféle törekvés a majd' 300 kilométeres hálózat bejárására teljesen felesleges ötletnek bizonyult volna. Természetesen egy keveset villamosoztunk, valamint 4 vonal külön napot kapott (bejegyzésből hármat fognak). Az Alex kikerülhetetlen hely, így jövet-menet az ember pár pillanatra mindig belefeledkezhet a mindenfelől érkező villamosok látványába. Képeken két GT6N. Az első még a korai, '94-ben érkezett, egyirányú szériából, a második 10 évvel ezelőtt készült, kétirányú kivitelű. Összesen 105 + 45 darab ilyen villamos érkezett a városba. Talán mindenki látta már a reklámbéli villamosvezetőt aki vécére szaladgál.. ő is ilyet vezetett :)


LinkAz Alex szomszédságában természetesen kihagyhatatlan a tévétorony. Ha az ember kiállta a sort a jegypénztárnál akkor is legalább egy-másfél óra feljuthat. Hiába dolgozik két gyorslift is a látogatók 200 méteres magasságba 'röpítésén' kapacitásuk véges. Sajnos nagyon párás idő volt, így már a Brandenburgi kapu alakját is alig rajzolódott ki a távolban, de a villamost szerencsére lehetett lőni. Tátra is GT6N is akadt, a téren pedig sramlisátor a tavaszi/húsvéti fesztivál keretében :)

Két GT6N. Az első a Nordbahnhof felől halad a Bernauer Strassén a Gedenkstätte Berliner Mauer, azaz a fal emlékhelye mellett. Ezen a szakaszon látogatóközpont és a fal egy meghagyott szakasza várja a turistákat és az emlékezni vágyókat. Az S-bahn megálló aluljárójában az elzárt megállók tárlata fogadja az érkezőt. A második kép ismét az Alexnél, az S-bahn/nagyvasúti megállóval párhuzamosan halad. A potsdami multicsuklós Combinóhoz hasonlóan ez a típus se tett rám túl jó benyomást, talán magyarázható ez azzal, hogy mindkét típus a viszonylag korai alacsonypadlós konstrukciók közé tartozik.

Bejegyzésem utolsó berlini képeként egy KT4-es belterét szeretném megmutatni. Természetesen, mint említettem már, modernizált kocsikról van szó. Az utastájékoztató rendszer, a beltér már nem hajaz az eredetire. Berlinben jó szokás, hogy a járműveken, megállókban működő(!) jegyautomata található.

Zárásként egy kép Drezdából. Vonatunk itt kapta meg cseh mozdonyát, így hosszabb időre vesztegelt az állomáson. Gyorsan kiszaladtam hát egy röpke fotóra az állomás elé. Kézből, magas érzékenységgel.. de legalább láttam már testközelből az ötszekciós Flexity Classic XXL kocsik közül is. Bár nem túl nagy a hasonlóság, azonos családból származik mint a krakkói alacsonypadlósok.

Nincsenek megjegyzések: