2010. november 27., szombat

NABI Sirius

Az elmúlt években több új magyar busszal találkozhattunk. Credo, ARC (manapság Ikarus néven), Alfa busz, MJT. Ezen buszgyártó cégek többféle szóló és csuklós konstrukciót mutattak be az elmúlt években, akadt még emeletes is! Van azonban egy az elmúlt években ritkábban emlegetett cég is. Mégis ez az a gyár melynek csak Los Angelesben 1500 busza állt forgalomba, ami több mint a BKV teljes buszparkja. Néhány viszontagságokkal teli év után (csődveszély, gyár leállás..) az amerikai piacra szánt buszok után egy az európai normák szerint tervezett buszt mutatott be a gyár. Ez a NABI Sirius.

A North American Bus Industries (NABI) jó harminc éves múltra visszatekintő cég. Az Ikarus amerikai leányvállalatának utóda. Magyarországon Mátyásföldön és Kaposváron van gyáregységük ahol az amerikai buszok vázszerelése folyik. A szigorú szabályozások miatt azonban a végszerelés már a tengeren túl történik. Az európai utakra szánt Sirius formaterve Tóth János munkája, a busz főkonstruktőre Facklmann Gábor. A nevekből természetesen kiderül, hogy magyar szakemberek a busz fejlesztői. Ismerkedjük hát meg a busszak kicsit közelebbről, jöjjenek a képek a NABI Siriusról:

A képek Szentendrén készültek. November 23 és 29 között ugyanis a Volánbusz tesztelte a Siriust. A hét első felében a Pilis felé járt Budapestről, majd a hétvégén Szentendrén volt megtalálható. A közeljövőben remélhetőleg a BKV-nál is tiszteletét teszi.

Az utastérbe lépve azonnal a sárgás színvilág dominál, ugyanazon erős vonalakkal mint amik a homlokfalat is izgalmassá teszik. A vezetőfülke mögött két 'másfeles' ülés található az első tengely felett. Az ajtó felőli oldalon egy kis tároló résszel kezdődik az utastér. Mivel a Volánbusz közlekedtette, ezen napokban nem maradhat el az Emke jegykiadó gép. Az ablak mögé lezseren bedobott tábla se keltsen rémületet senkiben, csak nem lett beprogramozva az utastájékoztatás a teszt egy hetére.

A busz nem teljesen alacsonypadlós és mint látszik is, viszonylag kevés a tényleg alacsonypadlós részen lévő, nem dobogón elhelyezett ülés. Ez sajnos manapság negatívumnak számít. A jegykezelő készülék lengyel gyártmányú és természetesen alkalmas arra, hogy dátum bélyegzéssel érvényesítse a jegyeket. Ez a részlet azonban a megrendelőtől függ. Nem csak a jegykezelő hanem természetesen az utastájékoztató kijelzők és vezérlésük is a lengyel R&G cég terméke.

A magaspadlós részt két lépcsőfok leküzdésével érhetjük el, de egy kis lejtővel ekkor is tovább emelkedik még a padlószint. Hogy egy picit a technikai részletek is előkerüljenek: a busz MAN alvázzal, MAN motorral, az EURO 5-ös normát is túlteljesítő MAN motorral, valamint a ZF váltóval és kormányművel készült. Mivel a MAN főelemek igen elterjedtek egész Európában, így sehol se jelenthet nagy fejfájást a busz üzemeltetése.

Az utastér a hátsó 'ötös' ülésből szemlélve. Leghátul ülve se hangos a motor, köszönhetően a busz jó összeszerelési minőségének az úthibákat is jól veszi. Tudom.. ilyenkor szólal meg a hang, hogy még.. ebben lehet van igazság, de ismét le kell írnom, hogy ez a busz bizony jól össze lett rakva. Mint kezdetben írtam is, nem egy-két új magyar busz szaladgál az utakon, de ilyen minőségű beltere, ilyen illesztésekkel, anyaghasználattal kevésnek van. Mindez persze az ár tekintetében lehet még akár hátrány is a jövőben... Hogy ne csak jót mondjak: ritka, hogy ez pont nekem legyen problémám, de az ülést kicsit keménynek találtam. Ha lehet én egy kicsit jobban párnázott verziót kérnék.

A busz faránál maradva... egy kép oldalról. Az erőteljes orr után finom ívekben végződik a Sirius. A hátsó ajtót valószínű még sokan meg fogják említeni, azonban ha a valamelyest hasonló (bár Volvo) alapokra épült kevéssé jól sikerült Alfa Localo buszokra gondolunk, ezt egyáltalán nem tartom rossznak.

A hátsó ajtó lépcsője kívülről. (A kép a BKV-nál töltött vendégség alatt készült)

Mivel a Volánbusznál első ajtós felszállási rend van a hátsó ajtók nyitógombjaitól ezzel az egyszerű megoldással tántorították el az utasokat :)

A novemberi nap délutáni lapos sugarainak fényében tart pihenőhelyére az Izbégi sportpályáról a lakótelepen át érkezett NABI.

November 30-tól Győrben, a Kisalföld Volán teszteli.


Nincsenek megjegyzések: