2010. november 8., hétfő

MDmot búcsú

Nemrég érkezett a hír, az MDmot sorozat idén decemberben valóban búcsúzik az utazóközönségtől. Majdnem... egy szerelvény még a jövő év elején is fut majd, de azon kívül csak a nemrégiben eredeti festését visszanyert múzeumi, nosztalgia célra megőrzött szerelvény fog megmaradni. A jelenleg érvényben lévő forda szerint elvileg már csak négy szerelvény van forgalomban. Év végével hatósági engedélyeik lejárnak, főműhelybe küldeni már nem éri meg őket.

A 108-as számú Füzesabony-Debrecen vasútvonal egy 15 kilométeres szakaszt leszámítva eddig ismeretlen volt számomra. Éltem hát a lehetőséggel, hogy a vonal végigutazását egybekössem a saját MDmot búcsúztatómmal. Erre a vasárnap 8:22-kor induló vonattal volt a legjobb lehetőségem. Helyet foglaltam hát az 'retró' utastér egy ülésén. Jól felfűtött vonatom lassan elindult.

Átszeltük a Tisza tavat, ez a környék számomra kifejezetten kedves. Kocsimban utas nem sok volt, de legalább Debrecenig végig kényelmes 60-80 km/h-s sebességgel apróztuk a több mint 100 kilométeres utat. Azért habár tömeg nem volt, de minden állomáson szálltak fel-le az emberek. A vonalon a legtöbb vonat esetében két órás, ütemes közlekedés van.

Az egyvágányú pályán az első vonatkeresztre Tiszafüreden került sor. A Kassa-Pécs útvonalon közlekedő Hernád IC késése miatt több mint 10 perces késéssel indultunk Füzesabonyból, így a több perces füredi tartózkodás helyett csak egy gyors utascserényi megállásra volt idő. A háttérben a Karcag-Tiszafüred mellékvonal Bzmot szerelvénye ácsorog. A vonalat ugyan egy éve már elbúcsúztattam az új kormány már újranyitotta. A második kép már a hortobágyi pusztaság után, Balmazújváros állomásán készült. Igen nagy utascsere zajlott itt. Sokan érkeztek az állomás melletti piacra.

A raktárépület mellett megbúvó Ikarus 260-ast se hagyhattam ki. Igen szép állapotú példány. A jól hangzó Délibáb busz Kft. busza. Mivel a két keresztező állomáson több majd' 10 percnyi tartalék van a menetrendben eddigre ledolgoztuk a késésünket. A Debrecenből érkező vonat ezért csak pár perc várakozás után érkezett. Az már a vonalon egyébként szokásos Csörgős inga szerelvény volt.

MDmot 3003 - Bx 034 - Btx 019 Debrecenben. Most, az utolsó hónapokban ilyen kurta összeállításban közlekedek már. Egy rövidke debreceni tartózkodás után ugyanazon szerelvénnyel, ugyanazon jegyvizsgálóval indultam tovább, ezúttal Nagykereki felé. Így a 106-os vasútvonalat is kipipálhattam :) Mellékvonalhoz képest egészen jó, 60 kilométeres sebességgel haladtunk egy darabig, bár a határ felé közeledve előfordult már 20 km/h-s lassújel is. Ennek ellenére egy egészen jó állapotú mellékvonalról van szó. Sajnos másik ága a létavértesi már 'bezárt'.

A vonal végéhez értem. Egykoron Nagyvárad felé folytatódott ugyan, de az átrajzolt határok a folytatás végét is jelentették a második világháború után. Eddig tartott utazásom az MD-vel. Útközben két vasútbarátot vettem észre akik vonatom fotózták. Ténykedésük eredményét KZsoci oldalán aktuális beszámolójában lehet követni. A 22-27-es képek készültekor magam is a vonaton voltam.

Kerekiből nem mentem már vissza Debrecenbe. Egy utolsó pillantás a szerelvényemre. Igazából csak másodszor MD-ztem, de úgy tűnik utoljára is egy jódarabig. Az állomásnál megérdeklődtem merre találom a buszt. Kövessem a templomtornyot, az út végén a kereszteződésnél ott lesz a kocsma meg a bolt. Onnan indul a busz. Szóval feleslegesen érdeklődtem :) Kis országunk szinte minden kis falvában ezt a választ kaptam volna.

A busszal Biharkeresztesig mentem ami Nagykerekitől 10 kilométerre fekszik. Habár 2007 nyarán már jártam itt egyáltalán nem ismertem meg az állomást és környékét. Erdélyi emlékeim úgy látszik felülírták az odautam. Záróképeimen két remot gép. Egy magyar Szergej és egy román Sulzer megújult változata. Hazautam innen még meglehetősen sokáig tartott, de két bejárt vasútvonallal és pár órányi MDmotos utazással lettem gazdagabb. Köszönöm, viszlát! :)


Nincsenek megjegyzések: