2012. március 4., vasárnap

Üzemkezdet a szegedi kettesen, új villamosokkal

2012. március 3. Jól jegyezzük meg ezt a dátumot, ugyanis a tegnapi nap volt a szegedi kettes villamos első üzemnapja. Igaz, másodikán délután avatták a vonalat és akkor ingyenesen ki is próbálhatta bárki. Szeged villamoshálózata az elmúlt pár évben kis híján teljesen átépült, nem kevés bosszúságot okozva a hétköznapok utasainak. A folyamatosan változó lezárások és terelések azonban mostanra befejeződtek és Szeged infrastruktúra és jármű tekintetben is bezzeg várossá vált, még jobban mint eddig. Természetesen az első üzemnapot nem hagyhattam ki, így egy lelkes villamosbarát társaság tagjaként én is megcsodálhattam az új vonalat, de még a járműtelepet is. Legutóbb augusztusban jártam a városban, nem sokkal a kettes vonalon lezajlott első próbamenet előtt sétáltam végig az új szakaszon. Természetesen az új, lengyel gyártmányú Pesa villamosokról se szabad megfeledkezni..

Pesa érkezik Szeged pályaudvarra a Gőz utcában. Ugyanitt készült majd' öt éve ez a képem a 313-314-es nosztalgia párosról. Ugyan én kocsival érkeztem, azt pedig Rókusnál hagytuk, vonatos társainkat a pályaudvarnál vártuk meg. Ez az első Pesáról készült képem, amely egyébként harmadikként érkezett a városba. A város 9 ilyen kocsit vásárolt a Bydgoszczban (bidgoscs) találálható gyártótól. Miskolc és Debrecen elhúzódó tendereihez képest Szegeden elég hamar megállapodás született, ez köszönhető talán a lengyelek jó ajánlatának is, amellyel sikerült elérniük, hogy több lengyel város után végre más európai országban is megjelenhessenek. A kilencből jelenleg négy kocsi érkezett meg (100-103), ezek közül háromnál már végeztek a szükséges forgalomba helyezési procedúrával, a negyedik még próba köreit teljesíti.

Ismét a 102-es kocsi, talán ő került legtöbbször fényképezőm elé, itt viszont a két kép közt csak kb. 350 méter és három perc idő telt el. A Délmagyar egy cikkében, még a nem hivatalos megálló nevek szerint Csongrádi sgt-Vértói út-Csáky József utca-Körtöltés utca-Szatymazi utca lett volna az önálló szakasz megállóinak elnevezése. Végül a végállomás az Európa liget nevet kapta, majd Vértó, aztán Rókusi II. számú Ált. Isk. Bemondva: rókusikettesszámúáltalánosiskola, ami a pesti másodikJánosPálpápatér elnevezést könnyedén lehagyja hosszban. A második képen ezen hosszú névhez érkezik a villamos, az elsőnél viszont a Rókusi víztorony megállóban áll. A DM Szatymazi utcája viszont stimmel :) Európa liget irányban viszont a Kisteleki Ede utca se jött be, az Vásárhelyi Pál lett.

101, nem sokkal a végállomási hurok után, valamint a már említett próbajáratos, amely alig pár napja, február 29 nagyon kora hajnalban érkezett meg a városba. A füvesített pálya egyelőre nem túl meggyőző, de a jövőben lesz ember és gép a karbantartására, ezért Budapesttel ellentétben itt nem tűnik halvaszületett ötletnek ezen megoldás alkalmazása. Éppen ezért a jelenlegi fakóságot egyedül a téli gyepszőnyeg fektetésnek lehet betudni.

Miután már mindegyik kocsi szerepelt, íme az első. Kezdő bekezdésemben említettem, hogy Szeged első Lengyelországon kívüli sikere a Pesának. Az elsőként leszállított villamoson erről több helyen is megemlékeznek, igaz angolul. A harmadik képen a Kossuth Lajos sugárútról kanyarodik a Rókusi körútra a villamos. Innen indul az újonnan épített önálló szakasza a kettes vonalnak.

Pusztán a történelmi hűség kedvéért meg kell említsem, hogy a hétvégén negyed órás követéssel közlekedő kettesen négy kocsi közlekedik, így a három Pesán túl egy KT4-es is járt a vonalon. Pesa belteret viszont sajnos nem tudtam fotózni, mert a képen látható tömeg jellemezte az egész napot. Miután megérkezett mondjuk Európa liget végállomásra a villamos az emberek fele legalább fent maradt, az ülőhelyeken változás gyakorlatilag nem volt, de mindig felszállt még egy jelentősebb sereglet. Többször megfigyelhető volt viszont, hogy a Tátrára inkább fel se szálltak sokan. Szegeden tehát szombat ebéd utáni elfoglaltság lett az össznépi villamosozás :)

Egy kép a Szatymazi utcai megállóról is. Jöjjön pár szó a járműről így a vége felé. A villamos pontos típusa Pesa 120Nb. Valóban apróra sikerült kis érdekesség ami az erősen pixeles képkivágáson is látszik, a kijelző alatti sötétített részen ezt ki is írták, bár az árnyéka jobban olvasható :) 2007-ben került Varsóba az első 120N széria, ezt követte a 120Na "Swing" amiből Varsó már 186 darabot rendelt. Azok közül egy példány 2010 szeptemberében a szegedi Széchenyi téren is bemutatkozott. Némi változtatás után, amik közül a legszembetűnőbb a design, született meg a 120Nb. Multicsuklós kialakítású, az első, harmadik, ötödik szekció alatt van forgóváz, ami közül az első és utolsó a hajtott, míg a második, negyedik szekció csak 'befüggesztett'. Az ilyen konstrukciónál mindig érdekes kérdés, hogy milyen is lett a kocsi futása, miként viselkedik az ívekben. Néhány kör megtétele után viszont nyugton mondhatom, hogy jól veszi az akadályokat. Megálláskor kívülről nézve jól láthatóan bólint a kocsiszekrény, ezt utasként is érezni, de induláskor is egy kicsit. Ez mondjuk kevésbé tetszett.

Sajnos még márciusban se kúszik túl magasra a nap az égen, így a lehetséges fotózásra szóbajöhető helyszínek száma igen hamar elkezdett nulla felé tendálni. A Széchenyi térnél sikerült utolsó két, megjelenítésre alkalmasnak talált képemet elkészíteni.
Örömteli és ritka nap, hogy két újdonság (vonal és jármű) is egyszerre debütáljon, sajnos azonban a villamosos fejlesztések üteme az országban még most se tűnik biztosnak. Szegednek viszont sikerült, amihez csak gratulálni tudok. Remélem a hétköznapok igazolni fogják a fejlesztések sikerét és mind kevesebben fognak hangot adni az átalakított busz, troli, villamos járatok miatti elégedetlenségeik miatt. Az elmúlt 10 év fejlesztéseinek üteme egészen egyedülállóvá teszi a várost, mondjon bármit is a politika.


Nincsenek megjegyzések: