2011. december 10., szombat

Szegedi kettes, elkészülte előtt

Jókora csúszással ugyan, de ( úgy tűnik még 2011 decemberében, azaz hamarosan átadják) a városi közgyűlés december 16-i határozata alapján 2012 március 3-án átadják Szeged legújabb villamosvonalát, a kettest. Augusztus elején, nem sokkal a legelső próbajárat előtt sétáltam végig a már elkészült pályát. A többször módosult átadási dátumok szerint már 2010 szeptemberében el kellett volna készülnie az új szakasznak, azóta pedig több változat is napvilágot látott.. Induljunk hát el a Csongrádi sugárútnál lévő végállomástól a 3745 méter új vágányzaton.

Mint látszik is egy kis parkot ölel körbe az újonnan épült hurok, amely ezen a szakaszon két vágányon tudja fogadni a járműveket. Természetesen a járművezetők részére épült egy tartózkodó épület is. Azért, hogy a vonalra szánt lengyel Pesa villamosok alacsonypadlós mivoltát teljesen ki lehessen használni a peronok pár centivel magasabbra épültek. Ugyanez történt Pesten a Körúton is a Combinók érkezése előtt, de Szeged közelmúltban megújult vonalai is ezekkel a paraméterekkel lettek átépítve. A 9 Pesa közül egyelőre még csak egy példány érkezett meg a városba, amelyik kötelező teszt időszakát tölti éppen.

Az első képen a villamoshurok látható, a terület parkosítási terveivel együtt. A végállomástól balra a Vértó terül el. Ezt a tavat a '70-es években a környező panelek építésekor hozták létre, hogy a környék csapadékvizét gyűjtse. A mellette lévő kis park bolygatása érzékeny kérdés volt, de igyekeztek a lehető legkisebb természeti beavatkozással megoldani a feladatot. A második képen a kivitelező cseh cég (OHL ŽS, a.s) prágai állomásítású kéttengyelyes pőrekocsija hűsöl a fák alatt. Látogatásomkor az egyetlen vaskerekű jármű volt az új vonalon.


Mint látszik is, a tó valóban csak pár méterre található a sínektől, igazán hangulatossá téve a környéket. Az újonnan épült pálya 80%-a füvesítve lesz, illetőleg éppen a bejegyzésem írásakor terítik a gyepszőnyeget. Szeged lesz hát az egyetlen magyar villamosos város ahol nem a lehetetlen kategória gyermeke a füvesített pálya. Sőt, a hármas villamos önálló szakaszának kezdetén, a Dugonics tértől ezt már bizonyították is.

Az első megálló a Délmagyar szerint a Vértói út nevet viseli. Az ötös troli itt tér be végállomása felé. A peronok kialakítása itt is még csak részben készült el. Az ívben fekvő megállóban domború tükör segít (majd) a villamosvezetőnek, hogy belássa a villamos teljes hosszát. Sajnos azonban a rongálók már idejekorán kezelésbe vették.

A Rókusi körúton vezet az új vonal, ezt mi sem bizonyítja jobban mint a szinte folyamatosan íves vonalvezetés. A Csáky József utca a második megálló. Ezen a részen a pálya még az út szélén, a házakhoz viszonylag közel vezet. Csak a következő megálló, a Körtöltés utca előtt tér be az útpálya közepére.

Ezen a részen a modern víztornyokra jellemző UFO formájú víztorony a fő tájékozódási pont, utas szempontból pedig az első képhez képest balra elterülő Tesco lehet az egyik vonzerő.

Utolsó előtti megállója az önálló szakasznak a Szatymazi utca, majd a csak Vértó felé irányban létező Kisteleki Ede utca megálló. A cseh építők keze munkáját pedig le se lehet tagadni :)



A Rókusi csomópontnál a kettes vonal csatlakozik a már meglévő 1-es vonalhoz és egészen a végállomás Szeged pályaudvarig közös szakaszon haladnak tovább. Mivel az egyes villamos Rókus csomópont - Szeged Pláza (ex Rókus pályaudvar) végállomásig tartó szakaszán kevesebb forgalom várható és kisebb jelentőségű mint az új szakasz, a kettes lesz a gyakrabban közlekedő járat.


Az új kettős körforgalom működését szemléltette az előző videó, képen ilyen lett. Az 1-es villamosok itt térnek el jobbra a belváros felé, egyenes irányban az új szakaszra érkezünk. A körforgalom közepén 'egyenesen' átvezető szakaszon azonban nem lesz menetrend szerinti forgalom, csak a kocsiszínbe jutást könnyíti. A körforgalmon túl még ki lehet venni az iménti Kisteleki Ede utcai megállót is. Hogy hogyan fog alakulni a kocsikiadás azonban kicsit kérdéses, hiszen a Bengálik legutóbb augusztus 20-án búcsúztak a várostól, a Pesák közül még csak egy van és az se állt forgalomba, régebben még hallottam olyat, hogy megvárják a Pesák forgalomba állását és csak akkor nyílik a új vonal. Hamarosan megtudjuk. Ha ráérek lehet személyesen győződöm meg róla.. :)

Nincsenek megjegyzések: