A Komárom (Komárno) - Dunaszerdahely (Dunajská Streda) - Pozsony (Bratislava) vasútvonalon új vasúti szolgáltató jelent meg március elején. A cseh Student Agency vasúti leányvállalata a Regiojet 9 évre nyerte el a vasútvonal üzemeltetését. 2010 decemberében írták alá a szerződést amelyben évi 1,3 millió euróval ígértek alá a szlovák államvasút ajánlatának. Terveik szerint a vonal forgalma több mint duplájára fog emelkedni. Tavaly áprilisban három napos 'próbaüzemet' tartottak, bár a bemutatóüzem talán helyesebb lenne. A valódi próbaüzem 2012 február 25. és március 3. közt zajlott, míg március 4-én indult a Regiojet vonatok üzemszerű közlekedése.
A forgalmat 9 darab három részes, dízel Bombardier Talent motorvonatt vették fel. Komárom állomással ellentétben egyébként maga a vasútvonal nem villamosított. A szlovák pótos 'Bz' motorkocsik komfortja után nagy váltás történt ezzel. Díjszabásban az új szolgáltató az államvasúténál kedvezőbb ajánlatokat ígért, ráhangolás gyanánt viszont március 5. és 31. közt valóban 'jóárasított' ajánlatokkal kecsegtetve próbálják rávenni az embereket az utazásra. Két euróért eljutni a 100 kilométerre lévő Pozsonyba még nekem is megérte, ha már arra jártam :)
A motorvonat oldalán a szolgáltatások. Kávé, üdítő, újság, légkondi és wifi. Az első kettővel nem találkoztam, de valóban osztogattak egy szlovák újságot, a modern motorvonatoknál joggal elvárható követelmény a légkondi. A wifi pedig a mostani kor hívószava, próbáltam és útközben mindenhol elfogadható sebességgel ment a net. Az első két hét alatt átlag napi 8,5 GB adatforgalmat generáltak az utasok.. A gyári táblán valamennyire látszik a 2004-es gyártási dátum, tehát közel se új szerelvényekről van szó. Az Angel Trains Europe lízingcég tulajdonában lévő Talentek korábban a Prignitzer Eisenbahn GmbH (PEG) hálózatán közlekedtek, jelenleg azonban egy híján már mindegyik a Regiojet sárga gúnyáját viseli. Sajnos a német feliratoktól már megfosztott, de még piros-fehér-kék színű példányt ugyan láttam, de fotóznom nem sikerült.
A beltér néhány árulkodó apróságot leszámítva egyáltalán nem olyan mint amit egy idén 8 éves járműtől várnánk. Az ülések a jó két órás út alatt már kezdenek kényelmetlenek lenni, de nem zavaróan. Egyébként rend és tisztaság, a motorok hangja is csendes, sőt.. a WC-t is teljesen vállalható állapotban sikerült meglátogatnom. Jelentős részben maga a jármű lehet az új szolgáltató fő vonzereje, de kicsit lentebb még előkerül majd pár utasvonzó/hozó tényező. Két hét alatt 60 ezer utasuk volt, napi átlagban 4500 fővel. Saját tapasztalatom szerint a Komáromból 10:10-kor induló járat kihasználtsága nem túl nagy, a Pozsonyból 13:42-kor induló már jóval kihasználtabb volt. Viszonylag kevésnek találtam a végig utazók számát, nagy utascserék zajlanak út közben. Jól látható kik használják a vonatot a pozsonyi elővárosi forgalomban, kik utaznak Dunaszerdahely és Nagymegyer vonzáskörzetéből a két városba, illetve onnan haza. Illetve ezen városokból és a köztes falvakból Komáromig.
Mivel nem ismerem a vonal korábbi kihasználtságát nem tudok mihez viszonyítani és azt se tudom természetesen, hogy a jelenlegi kihasználtság mennyire köszönhető a rendkívül kedvező első havi akciós jegyáraknak. A Talent motorvonatok és a Regiojet többlet szolgáltatásai együttesen már jelenthetnek többlet utasokat. Természetesen a több járatot kínáló menetrend is vonzó lehet. A Regiojet által ígért leggyorsabb 38 perces eljutási idő Dunaszerdahely és Pozsony közt igaz, de gyorsított vonatként csak Úszor (Kvetoslavov) állomáson áll meg, Pozsonyban pedig Újvárosig (Nové Mesto) közlekedik, ami élből 9 perccel rövidebb út mintha a vonatok nagy részéhez hasonlóan a Főpályaudvarig menne. Persze így is vonzó ajánlat lehet, de a vonatok java 1 óra körüli idő alatt teszi meg a távot. A két képen a pozsonyi ügyfélszolgálat és a komáromi pénztár látható. Előbbi nagyon narancssárga és félkész kinézetű, jegyet ugyanolyan kézi géppel adnak mint vonaton a jegyvizsgáló (Regiojet szerint: stewardess). Komáromban elküldtek, hogy majd a vonaton kapok jegyet.
A képen a Slovak Lines Komárno-Bratislava járata. Szlovákiában a vasúti közlekedés megrendelője az állam, a buszközlekedés a megyék asztala. Több helyen láttam megjelenni azt a feltevést, hogy az új, magasabb színvonalat hozó vasúti szolgáltató megjelenését követően, valószínűleg a párhuzamos buszjáratok ritkulására lehet számítani. Ez is hozzájárulhat a vonatok utasszámának növekedéséhez. Egy jól összehangolt hálózattal ez persze nem jelenthet majd problémát, a megyék megspórolnának jópár busz járatot és remélhetőleg az utasok se járnak rosszul. Igazság szerint évek óta előkerül a busz-vonat párhuzamosságok felszámolása, összehangolása Magyarországon is, a közlekedési társaságok rendbetétele azonban továbbra se megoldott..
A két képet vonatom kissé koszos ablakán át készítettem.. Dunaszerdahely és Pozsony közt új peronok épültek, melyekkel alacsonypadlóssá válnak a Talentek, az esőbeállók a Regiojetet hirdetik. Több helyen látszik, hogy a pálya állapotának javításával is foglalkoztak, bár egyelőre a lehetséges 120 helyett 80 km/h a vonatok maximális sebessége, néhol lassújelekkel tarkítva. Szerdahelyen és Úszoron P+R parkoló épül. Mondanom se kell, újabb utas vonzó beruházásokról van szó.
Második képen vonatom amelyikkel Pozsonyba érkeztem, az elsőn amivel elhagytam a várost. A kép készítésének idején még azt hittem, hogy csatolt szerelvénnyel utazhatok Komáromig, végül azonban az ívben fekvő állomás miatt a képen nem látszó második Talent nem tartott velünk.
Dévényújfalun át, Bécsből érkezett az ÖBB Herkulese a Regiojet Talent mellé. Az elmúlt években folyamatosan színesedik a vaspályákon futó cégek és járművek összetétele, főleg a teherszállítás terén. Románia és Csehország után azonban már Szlovákiában, a Csallóköz kissé egyhangú (a Kisalföld része) terepén is egy magánvasút szállítja utasait. Időközben Magyarországon a MÁV egyeduralmában a megmaradt mellékvonalakon lassacskán csak látszat vonatok fogna közlekedni és több helyen a fővonali szolgáltatás is csorbul. A szerdahelyi vonalhoz talán a lajosmizseit tudnám hasonlítani. Fővárosból induló, nem villamosított, elhanyagolt, egyre kisebb kínálattal közlekedő Csörgős ingavonatokkal.. merre alakulna a vonal sorsa, ha csatolt sárga Talentek kezdenének el rajta közlekedni? Egyáltalán mikor érkezik el az az idő, mikor a vasúti piacnyitás eléri a személyszállítást is? Jó lenne az nekünk?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése