2012. március 26., hétfő

Vágányzár a Sörgyárnál - kezdetek

Idén is folytatódnak a villamospálya felújítások. A mostani vágányzár részeként két útátjáró és az itteni lassújeles ívek újulnak meg. Mindezt azonban szerencsére sikerült úgy időzíteni, hogy egybeessen a Rákoskeresztúri buszkorridor elnevezésű projekt II. szakaszának építésével a Maglódi út és az Élessarok közt, miközben a szomszédos MÁV illetőségű iparvágányokat az államvasút emberi bontják. A három céget (BKV, BKK, MÁV) is érintő munkálatoknak hála múlt héten megkezdődtek a tereprendezési, bontási munkálatok, valamint ma (márc. 26) a 28/37-es villamosok is vágányzári menetrend szerint közlekednek, az Élessarokig visszavágva. Nyitóképemen a Dreher sörgyárból kivezető egyik iparvágányt keresztezi a dupla Tátra.

A múlt pénteki képemen látható átjárón ma már nehézkesen menne végig villamos. A közúti forgalom elől azonban nem lehetett teljesen elzárni az átjárót, mivel az Élessaroknak sajnos semmi alternatív terelési útvonala nincs a közelben. A villamosok visszafogási lehetőségét a mára már megszokottnak mondható kúszóváltós megoldással oldották meg, a csavar a történetben mindössze annyi, hogy itt ezt magasvágányos szakaszon kellett megoldani. Egy kis beton azonban mindenre megoldás..

A Sörgyárig tartó villamosvágányokkal párhuzamosan futó iparvágány a Kocka utcán túlról, egészen Brad Pitt zombi világának egyik helyszínétől, a Globus konzervgyártól indul, útközben azonban még pár ipartelepi elágazása is van. Jobbról éppen a Globus oldalsó kijárata felől érkezik a sínpár, ballról egy másik telephely vágánya tart a Maglódi út felé.

Egy a Barossból 'megszökött', műszak által próbajáraton meghajtott hármas szerelvény és egy normál 28-as, a Jászberényi úti megállóból kigyorsítás után és egy éppen onnan induló. Balra a csonkavágány ütközőbakja, miután a villamosvágányokat és a Jászberényi utat is keresztezve tér át a Fe-Fe előtti területre.

Jobbról az Éptek iparvágánya érkezik, balról a már látott Maglódi úti vágány helye látható, kicsit távolabb a 37A villamosok végállomása. A végállomási kihúzó és a Fe-Fe közt pedig jelenleg építési terület.. az Éptek vágány a buszkorridor megépítése után is megmarad. Hogy miként fog mutatni itt a korridorral kapcsolatos többlet sáv még nem tudom.. A Fe-Fét is átszeli egy iparvágány ami Dreher területére tart és persze keresztezi a villamost is. A vágánykeresztet azonban már régebben felhegesztették. A bontó kerítése mögött egy Muki (7064) és egy 1000-es ácsorog már hosszú évek óta.

A Sörgyári megálló mögött a BKV-MÁV összekötő vágány maradványait láthatjuk, villamosbarát körökben kevésbé jó emlékű ez a vágány, hiszen a selejt villamosokat ezen keresztül szokták a Fe-fébe vontatni. A felújítás után ez a vágánykapcsolat is megmarad, valamilyen formában. A megállóban egy pár méteres szakaszon már kicserélték az ágyazatot. Eredménye a képen látszik.. a villamosok a kerék-sín (fém a fémen) tapadás javítására kvarchomokot szórnak amikor a körülmények megkövetelik, ezt azonban sajnos évekig nem szokás a megállókból feltakarítani. A homokréteg alatt azonban a sín jelentős mértékben elkezd rozsdásodni, esetünkben több méter hosszan át lehet látni a síngerincen.. a legjobb szó rá talán a rémisztő, főleg annak a tudatában, hogy hány helyen áll még homoktengerben a sín a városban. Itt az 'ásatások' után azonnal 5 km/h-s sebességkorlátozást rendeltek el.

A vágányzár érdekessége, hogy mivel a BKV iszonyatos buszhiánnyal küzd, ezt használt buszok beszerzésével próbálja a cég valamelyest orvosolni. A csuklós és a hamarosan forgalomba álló szóló Van Hool buszok után érkezetek Mercedes Citarók is, melyek BKV-s honosításukat a Fehér úton, a VJSZ-ben várják.. azonban 10-et a 28-37V járat két heti üzemeltetésére már most forgalomba állítottak, eredeti Frankfurt am Mainban viselt gúnyájukban. Róluk még várható külön bejegyzés, ahogy az átépülő sörgyári vidékről is.

Nincsenek megjegyzések: