2011. május 23., hétfő

Cinkota, fotósmenet után..

A május hetedikei ACsEV fotósmenet a gödöllői HÉV cinkotai telephelyén ért véget. Megérkeztünk a zöldségeshez, ahol mindenki talált a maga ízlésének megfelelő finomságot. ACsEV, Bobó, Tigris, hóseprő egy képen, a helyi műszaknak hála.

Szinte minden telephelyen van valami érdekes, barkács-raktár kinézetű. Anélkül, hogy tudnám mi célt szolgált ez a szerkezet mindenképp meg kellett róla emlékeznem.

Nyitóképemen jobbról a második a 83-as pályaszámú L VII-es mozdony, becenevén Tigris. Mely kocsi 1943-ban készült, eredetileg utasszállításra alkalmas utastérrel, bár nem nyújtott túl nagy komfortot jócskán magas padlószintű mozdony. Habár a teherforgalom a kilencvenes évek óta megszűnt a HÉV vonalakon ma is használatban van ez a mozdonytípus. Sajnos azonban nagy szerencse, vagy belső ismerős kell, hogy fotózhatóak is lehessenek..

Ez bizony egy a MÁV-nál M44-es 'néven' futó Bobó vezetőállása. Igaz, héves kivitelben :) Mivel a BKV elővárosi vonalai közt csak államvasúti pályán találni összeköttetést, főműhelyi menetek alkalmával jól jön a Bobó a háznál. A hét BKV-s Bobó közül már csak kettő van használatban, egy pedig a szentendrei múzeum udvarán ácsorog.

Közdarab a 733-as pályaszámú Bobón. Az 'endékás' motorvonatokat ennek a furcsa fémdarabnak a segítségével tudja mozgatni.

A másik dízel is megtekinthető volt, bár a közönség hamar elcsábult a pályás gépek láttán. Mivel nem túl gyakran merészkednek elő pályafenntartási munkák végzéséhez, ritkán lehet megcsodálni az aláverő és ágyazatrendező gépeket.

Ez a zöld fakocka bárki számára ismerősnek tűnhet, hiszen eredetileg eredetileg szürke kocka, azaz Muki volt. A HÉV-nél jelenleg már nem használják őket, a másik példány, az előbb emlegetett Bobóval egyetemben a szentendrei múzeum kiállítási tárgya. Sajnos azonban mivel állandó jelleggel az udvaron szobrozik kicsit megkopott már..

Az ACsEV pót utasterében még kályha onthatja télen a meleget. Nem is olyan régen a már szünetelő forgalmú Nyírvidéki és Kecskeméti kisvasutak még ilyen utazási komfortot nyújtottak. Természetesen a napi forgalomban ez a szint már közel se kívánatos, de egy kényelmes hétvégi nosztalgiázás alkalmából bármikor vállalható a kicsit kényelmetlen fapad :)

A fotósmenet 'sztárjának' vezetőállását és motorját is meg lehetett csodálni. A motor a vezetőfülke és az utastér közt kapott helyet. A vezér akármikor rápillanthat az üvegfalnak hála.

Munka közben a motor. Esetünkben egy dízel-villamos szerkezettel állunk szemben, amit ezt a motor által életre keltett generátor nézve nem kell túlzottan bizonygatni. Az eredetileg benzines motorkocsit az évek folyamán remotorizálták. Az elmúlt 105 során több átépítésen esett át a kocsi, mely eredetileg favázas volt, de sok egykori villamoshoz hasonlóan acélvázasították.

A telephely madártávlatból. Repülhetett volna kicsit távolabb az a madár, de a szomszédos épület padlástérre vezető lépcsőjéről, ez a látvány tárult az ember szeme elé.

Köszönet a szervezőknek!

Nincsenek megjegyzések: