Szerencsére az elmúlt években egészen sok nosztalgia utazáson vehettünk részt. Május hetedikén azonban végre egy HÉV-es rendezvény tarkította a különmenetek sorát. A főszereplő az ACsEV motor és pótkocsi volt. Míg 2007-ben a 120 éves fővárosi HÉV közlekedés évfordulóján az egy megállós utazás árán sopánkodtam, most könnyű szívvel szántam egy napijegy árát (1550 forintot) erre a majd' fél napos fotómegállásokkal jócskán tarkított menetre.
A gyülekező Cinkotán volt, honnan először az Örs vezér téri végállomásig mentünk. A vonal eredetileg a Keleti pályaudvarig vezetett egészen 1970-ig, a metró megnyitásáig. Egy vágány azonban a mai napig megmaradt Törökőrig, nagyvasúti kapcsolat gyanánt. Ezt javarészt csak főműhelyi szerelvénymozgások esetén használják, 'közforgalomban' csak a 2007-es metrópótlás idején szerepelt, akkor azonban buszok koptatták az arra az alkalomra aszfaltba ágyazott sínpárt. Emlékezetes még az a 2004-es esemény mikor két elszabadult teherkocsi csapódott a Baumgartner autószalonba.. Egy jövőbeli alkalommal jó lenne vonattal is bejárni ezt a szakaszt.
Az első kép még indulás előtt készült a kiállított 31-es LVI-os tehermozdony társaságában. A második már az Örs vezér téri menet után. Ekkorra már az utasok létszáma teljes lett, indulhattunk is tovább Csömör felé.
Pest határában volt ez első fotós megálló, ekkor azonban csak a szerelvény oldalát érte a nap. Elöl a pótkocsi, mögötte a motor.
Csömörön kitették a vonatot a szélső vágányra, de még így is sikerült megörökíteni az óránkénti egy vonattal.
Mire mindenki megszokta a motor duruzsolását, komótos gyorsításait, a fapados utasteret, megkezdődött a program érdekesebb része. A személyvonatok végállomása valóban Csömör, azonban nem volt ez mindig így. A gödöllői vonal építésekor ugyanis minden vonat Csömör érintésével közlekedett, mivel máshogy nem is tudott volna. Csak 100 évvel ezelőtt rövidült meg a vonal a Cinkota és Kistarcsa közti, jelenlegi nyomvonal építésekor.
Mondanom se kell, ezen az egykor még villamosított, mára csak üzemi kapcsolatként vegetáló szakasz bejárása következett. Csömörről lassú tempóban kezdett csordogálni szerelvényünk, mellette a sok fotós 'őrülttel' akik a meredek töltésoldalon egyensúlyozva próbálták megörökíteni a menetet (köztük én is). Az előző két kép az első megállás alkalmával készült, még kivehető az állomás bejárati jelzője.
Vonatunk tovább gurult a Temető közi felüljáróhoz. A híd még őrzi a felsővezeték helyét.
Kicsit tovább haladva, egy újabb felüljáró következett és a meredek töltésoldal szintje is egyre barátságosabbá vált.
A főváros peremén, mégis már-már falusias hangulatban követtük vonatunk. A ló ránk se hederített. A sok gazban mászás után egy rövid szakaszra újra felszálltunk, pusztán azért, hogy újfent leszállhassunk. Balra Budapest lapul a pára alatt, a kis motorkocsi most nem döcögött, ugyanis irigylésre méltó állapotú új pálya fogadta itt, a nem használt szakaszon. A csömöri vonal ekkor keresztezi másodszor az M0-ás autóutat.
Doku jelleggel egy kép Kerepesről. Innen páran beelőztük 'magunkat'..
.. és egészen a Zsófialiget és Kistarcsa közti nem túl nagy állomásközig jutunk. Gyors fotó, majd felszállás a vonatra. Zöld dobozunk itt nem a helyes vágányos közlekedik, a gödöllői vonalon ugyanis az országban megszokottal ellentétben nem jobbos közlekedés van, hanem még mindig a háború előtti módon, balra tarts szerint közlekednek a vonatok.
Újra megálltunk a már emlegetett M0 hídnál ahol ekkor jutott egy kis időnk fotózni is, majd futás vissza a vonathoz. Ekkor valami tövis átszúrta cipőtalpam leggyengébb részét, de hála az égnek semmi sérülésem nem lett.. majd miután Csömörön elengedtük a menetrend szerinti vonatot mi is tovább indultunk.
Már Pesten, Árpádföld és Cinkota alsó közt volt az utolsó fotómegállás. Mondanom se kell, újfent egy bevágásban mászhattunk :)
Fotósvonat érkezett a cinkotai HÉV telepre. A szomszédos vágányokon további ínyecségekkel, de a telephelyen készült további képeim egy későbbi bejegyzésben érkeznek majd.
Szeretnék köszönetet mondani a program szervezőinek a lelkes előkészítést és a program lebonyolítását. Külön köszönet a cinkotai HÉV-es kollégák hozzáállásáért és segítőkészségéért!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése