2010. május 3., hétfő

Miskolc: pótkocsi lesen

Régen jártam Miskolcon, őszintén szólva nem is kedvelem túlzottan a várost, azonban Szegedhez és Debrecenhez hasonlóan itt is kezdődik a villamos nagyproject amit itt éppen Zöldnyílnak neveznek. Nemrégiben a villamosos fórumokon felvetődött a hír, hogy a bécsből származó c3-as pótkocsik hamarosan selejtezésre kerülnek mivel már igen rossz állapotban vannak, felújítani már nem akarják őket, futási engedélyük viszont hamarosan lejár.

Mint látszik is a bécsi E1-c3 párosok a 2-es vonalon közlekednek 2002-2003 óta mikor is a Bengálikat váltották velük. E1-es szólóban a Szinva parknál és 193-303 páros a városon végigcsörtető Szinva-patak hídján.

Variációk a hídon.. Borsod Volános Ikarus amint szerintem éppen járművezetők valamiféle vonalismereti oktatása folyik valamint E1-es.

..és végre egy Tatra KT8D5. Mivel a választások után kicsivel sikerült a városba látogatnom még a teljes szoci díszben járja köreit. Valamint egyike a már jelentősen megfogyatkozott miskolci Ikarus 280 flottának. Ennyit most a Szinva hídról.

El is értünk a Szent Anna térhez. Újabb szoci teljes reklám (kívül-belül), egy pótos Tatrával és a motor és pótkocsi találkozása. Ezt a kis táblácskát is egy az egyben hozták Bécsből :)
Elértünk az Újgyőri főtérig és az Újgyőri piachoz ahol a kettes villamos a Vasgyári hurokba veszi az irányt. A mai naptól (máj 3) a villamosok két szakaszban járnak. A kettes a hurokban kőrőz, az 1-es Újgyőri-Diósgyőr és Tiszai pu-Városház tér szakaszon közlekednek. A köztes szakaszon edig villamospótló busz közlekedik. A mostani 6 napos vágányzár oka az, hogy a Thököly utcánál vágánykapcsolat (visszafogó hely) épül, a későbbi, nyáron kezdődő vágányzárakra készülődvén. Mivel a Diósgyőri/Vasgyári szakasz a munkálatok alatt elszigetelődik a kocsiszíntől a piac melletti MVK telephelyet alakították át, hogy a villamosokat fogadni tudja.

Tájékoztató a villamospótlók megállóiról, a helyi újságban (Észak Magyarország) persze ment a fanyalgás, hogy érthetetlenek a képek, miért pont az érettségi napján kell elkezdeni stb.. nekem mondjuk túl sok bajom nincs a képek megértésével, pedig csekély a helyismeretem. A Tatra villamosok útközben többször is tájékoztatást adtak a változásokról, a megállókban ki voltak már helyezve a vágányzári menetrendek, a villamosokban több helyen tájékoztató matrica, a pénztárosoktól lehetett kapni tájékoztatót. Nekem egyébként egy megállóban sikerült egyet szereznem egy láthatóságis MVK dolgozótól. Szóval szerintem a kommunikációval nem volt túl sok probléma.

A telep még 2007-ben és április 30-án. Ha minden igaz másnap már villamos is tett itt látogatást, mai naptól pedig már kocsiszínként szolgál.

Az elmaradhatatlan betonbunkeres, egy kis már-már falusias zöldben döngetős és egy végállomási. Sajnos mire a végállomáshoz értem a nap már nem kedvezett nekem.

További képmutogatás.. porfelhővel a piacnál, pótossal az elágazásban és az újonnan épült telep felé vezető vágány.

Egy kép a Diósgyőri végállomásról. A villamos további útvonala egy újabb bejegyzés témája lesz.

Időközben megjártam a kisvasút Papírgyári szakaszát és a nap is átfordult. A képen szereplő két járat közül egyelőre csak az 1A busz megy Felső-Majláthig..

Vissza a Szent Anna térhez és a pótosokhoz. A 210-es KT8D5-ös pedig ha minden igaz az egyetlen eredeti piros-fehér színben pompázó Tatra a városban.

Sétálóutca. A belvárosi rész ugyanis csak a gyalogosoké és a villamosoké. Éppen egy padon ügyörögtem mikor a 305-ös pót húzott el mellettem, ő a délutáni csúcsra jött már. Nem tudom hova illeszteni ezért itt mesélem el.. a napijegy Miskolcon 1100 forint jelenleg. A járműveken alapvetően elsőajtózás van, ezt a villamosnál is igyekeznek tartani, a kisebb forgalmú napszakokban mindenképp. A végállomáson általában csak az első ajtón lehet felszállni, megállókban az első ajtót nyitják először, majd késleltetve adnak nyitási engedélyt a többi ajtónak, amiket persze leszállásjelzővel szereltek fel.

Érdekesség volt még, hogy a Soltész N. K. utca megállónál minden egyes Tiszai felé tartó villamosra felszállt az ellenőr brigád, gyors jegy/bérlet ellenőrzés, majd leszálltak és a villamos a következő szabadra már indult is ki a megállóból. Természetesen igazán értelme úgy volt az akciónak, hogy volt velük egy rendőr autó is. Ezt még délelőtt láttam, délután már magányos ellenőrrel sikerült találkoznom a villamoson.

Pótos, háttérben a Miskolci Nemzeti Színházzal. Délutánra megérkezett a 300-as pótkocsi is, sajnos azonban csak így sikerült megörökítenem..

Az első kép az egykori Kossuth mozi épülete, aminek ha jól sejtem már meg kellett volna újulnia mostanra, igaz mozi nélkül, csak Avas hotelként. A második kép a Városház téri megállóból induló szakadtas pótos..

Visszatértem a Tiszaihoz, megvettem a hazaútra szóló jegyemet, lőttem KT8-ast és egy Ikarust. Az emberek ekkor nagyban a ballagásokra tartottak (ápr. 30).

Elindultam még vissza a város felé villamossal, de mivel vonatomig már egyre szűkösebb volt az idő csak egy rövidebb szakaszon utaztam, de akkor legalább pótban (az első megállótól kezdve, pontosabban).

Két beltéri kép, érdekes még a pótok ajtóelrendezése. Eredetileg az első ajtó egy, a második két a harmadik három szárnyas volt, igaz a harmadikat egy idő után kétszárnyasra alakították át, az első viszont maradt 1, így a kocsi orrában rögtön két ülés található, utána jön az ajtócska. Nagyjából 50 évesek ezek a pótkocsik, megmaradt bennük a sárlécpadló is :)

Zárókép.. pót hátulról, az ilyen beszámolokból ki nem hagyható harmadik ajtós hivatkozással. Vonatom késett majdnem 20 percet, de ez csak a szokásos vidéki beszámoló végi morgolódás. Miskolcra szerintem most egy darabig ismét nem megyek, akkor már talán Ansaldobreda villamossal megyek ki Majláthig.. osztán tudja a fene és a tenderek ítélői.

Nincsenek megjegyzések: