2012. április 3., kedd

Másfél óra Pozsonyban

2010 augusztusában írtam arról, hogy a pozsonyi főpályaudvar előtti teret átalakítják, plázát, irodaházat építenek ide, valamint mindezzel 2013-ban végezni is fognak. Március végén a Regiojet által átvett Pozsony-Komárno vonalon tett kis kirándulásom részeként töltöttem el szűk másfél órát a szlovák fővárosban, melyet igyekeztem mégis tartalmasan eltölteni. A beígért nagy átalakítás viszont még mindig nem kezdődött el..

November óta ez a kép fogadja a pályaudvarra érkező, villamossal tovább utazni vágyó embert. A Műszaki Egyetem és a Főpályaudvar közti kb. 1 kilométeres szakaszt ugyanis lezárták. A tér nagy átépítése miatt már amúgy is le kellett volna zárni, csak időközben az a projekt megcsúszott.. a villamospálya állapota viszont nagyon leromlott, felújítani ebben a bizonytalan helyzetben, nem sokkal az új végállomás kialakítása előtt már nem érte volna meg. Szóval itt tart az egész, lezárt lejárat és gyomorforgató vizeletszag, amit szerencsére képen keresztül nem érezni.

A villamosok helyett üresség, rozsdás sínek, háttérben a Kamzík TV torony. A lezárt részen végig ez a kis paneles pálya van kiépítve, legutóbb összel jártam erre, a villamosok már akkor is vészesen lassan és egészen reménytelen mozgásokat produkálva közlekedtek itt.

Maradva még a Főpályaudvarnál. Most, hogy nem indulnak innen villamosok, a téren eleve jelenlévő járatokkal, valamint egy kifejezetten a pótlásra létrehozott járattal lehet a város felé elindulni. Az egyik ajánlott járat a belvárosba jutásra a 93-as busz, melyen egy Sor NB 18 City típusú buszt sikerült lekapnom. 2010 óta már 81 állt forgalomba, jellegzetessége, hogy 5 ajtós kivitelű, amik közül a második/harmadik szinte teljesen egymás mellett található. A 201-es troli is az egyik villamos alternatíva járat. Trolik terén 6 Skoda 25Tr-t leszámítva még nem érte el az állományt a megújulás.

Egy picit tovább sétálva egy felüljárón találhatja magát az ember. Ez a Skoda 14Tr itt kanyarodott a Šancová ulicára, melynek legszebb neve talán 1879 és 1880 közt, a Felső-Sánc utca volt.

Egyik kedvenc belvárosi fotóhelyemnél, a sétálóutcáról (Obchodná ulica) kanyarodnak a villamosok, hogy az Óvárost keletről megkerüljék. A mindössze 19 éves T6A5 páros az 5-ös viszonylaton viszont egyenesen kellene, hogy menjen. A nemrég felújított várhegyi alagúton garanciális javítást végeznek éppen, mivel idő előtt elkezdett beázni.. ezért a főpályaudvari lezáráson túl az alagúton át közlekedő járatok is terelve közlekednek. A 8-ason közlekedő K2S-nek viszont a lezárt főpályaudvarnál kellene végállomásoznia, jobb híján most a belvárosban tesz egy kört.

A 1991 és 1995 közt vásárolt Karosa B 741-es típusú buszokból az új csuklósok megjelenésével párhuzamosan egyre kevesebb van már forgalomban. Előző, villamosos képeimtől csak egy saroknyira, a Grassalkovich kastélynál vagyunk, ami szlovák Elnöki Palotaként (Prezidentský palác) szolgál. Az aluljáróban a Novy Most irányába tart az új Sor busz.

A helyszín továbbra is ugyanaz. Eddigi pozsonyi bejegyzéseimben nem sok troli szerepelt, most a másfél órámban viszont utazgatni nem tudtam, megjegyzem hegyet se vettem, így hát gyalogszer indultam a városba. Mivel Komárom és a túlparti Komárom közt is gyalogoltam, túlzásba azért már nem vittem. Két 14Tr, melyek közül 6315 nemrég kapta meg új festését, de az elmúlt években jellemző Bratislava Little Big City felirat lemaradt róla és egy csuklós, 15Tr.

A szél kiforgatta egy lezárt villamosmegálló tábláját.. és az a bizonyos x13-as járat. Nem gondolták túlzottan komolyan, hiszen a cég legrövidebb Sor típusát, az ős B 9.5-öt szánták a 20 percenként közlekedő viszonylatra.


Nincsenek megjegyzések: