2012 márciusának utolsó hetében egyik napról a másikra elkerítették a Soroksári és a Kvassay út, valamint a Körvasút Ferencváros-Kelenföld szakasza által határolt területet Vágóhídnál (régebbi nevén Közvágóhíd), majd rögvest munkagépek kezdték el rendezni a terepet. A legfontosabb tudnivalókat hirdető 'Projekt tábla' sehol, pedig manapság már szinte minden építkezésnél elmaradhatatlan. Pár napig aztán abban a hitben voltam, hogy a BKK januári P+R parkolók építéséről szóló közleményére. 65 oldalas tanulmányuk 30-33. oldalán meg is találtam a megfejtést (ez alapján készült a bejegyzés, amit utólag módosítottam kicsit), aztán április 11-én az index megírta a tutit, 12 ezer fő befogadására alkalmas szórakozóhely épül..
A most elkerített részen 1876-ban lóvasúti végállomás és forgalmi telep épült, 1887-ben a ráckevei HÉV megépültével a két vasútvonal által közrefogott rész kelebiai vasútvonallal párhuzamos részén HÉV mozdony- és kocsiszín épült, majd 1897-től a lóvasúti telephely szerepét egy új építésű villamos kocsiszín vette át. 1962-től UV műhely működött itt, ahol a folyamatos hanyatlás ellenére egészen 1995-ig dolgoztak, a HÉV-es dízelszín pedig 1998-ig működött. Majd az ezredforulón mindent elbontottak.. a legnagyobb változást 2006-ban a Könyves Kálmán körúttal összeköttetést jelentő Kvassay áttörés megépülte jelentette. A Közvágóhídi kocsiszín részletes történetét, az eligazodást segítő térképekkel a villamosok.hu oldal foglalja össze. Második képem felsővezetéktartó oszlopa a hely egyik 'nagy' túlélője..
A BKK tanulmányának térképén jobban látszik a két vasút által határolt terület és a Kvassay áttörés, az új rendezvény helyszín ugyanezt a területet fogja elfoglalni.. A jobb alsó sarokban a Soroksári úti Tesco, baloldalon az OBI és a 2/24-es villamos, valamint a kép alján a HÉV végállomása. A Lágymányosi (Rákóczi) hídon pedig az 1-es villamos vonal ér véget. A Vágóhídi végállomások nagy problémája, hogy egymástól viszonylag távol fekszenek, így több percnyi sétára kényszerülhet az ember. Viszont ha egyszer bevezetésre kerül a dugódíj pont jó helyen lesz a parkoló, hiszen a fizetős övezet a belvárostól valószínűleg a Hungária (ezen a részen Könyves Kálmán) körútig fog tartani. A parkoló épültére viszont legalább két évet kell még várni..
A 9000 ezer (az index szerint 11 ezer) négyzetméteres terület több mint háromszáz parkolóhely létrehozására lenne elegendő, első ütem keretében 80-100 férőhely fog épülni. A 2/24-es és az 1-es villamos végállomásánál pedig B+R, azaz bringás parkoló is létesül (majd, valamikor). Az oszlopokon túl, a buszmegálló mögött állt egykor a HÉV végállomásának épülete, előtte természetesen a vágányokkal.
Képeim készítésekor még a földmunkák elején jártak, azóta több kupacnyi sóder is érkezett, majd mostanra, hogy a bejegyzést módosítom, mint írtam is az előbb, elkezdtek megjelenni a konténerek..
A valamikor majd elkészülő parkoló használata ingyenes lesz, a távlati elképzelésekben még egy parkolóház építését is megemlítik, csakhogy addig még több projektnek is el kellene készülnie. Érzésem szerint ettől még egy-két évtizednyi távolságra vagyunk, legalább.. addig is az erősebb kutya
Megjegyzés: Időközben az oda-vissza és átnvezeséi mánia elérte Közvágóhidat is, így ismét eredeti nevén szerepel már..
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése