Megérkezés Pozsonyba. Persze nem olyan könnyű az utazó dolga. Ez ember előtte nap elmegy a Keletibe, sorszámot húz a nemzetközi jegypénztárnál... majdnem három óra múlva sorra is kerül (közben már volt vásárolni, otthon, bringázott pár kört). Másnap hajnalban Keleti, a vonat megáll Palota-Újpesten, Vácott.. de még Nagymaros-Visegrádnál is. Ez csak az utóbbi időben van így, de sok értelme nincs is. Pozsonyban az állomáson a helyi pénztár zárva, még jó, hogy volt euró apróm, így egy a kép szélén is látható sárga automatából vettem meg 24 órás jegyem.
Rögtön az elején kell egy Tatra T3 az ember arcába, kész. 7773, egy a majdnem 14ezer közül. 2008-as balesetének képeit nézegetve kifejezetten örömteli ezt a kocsit forgalomban látni.
Egy modernizált K2-es. Sajnos a 'klasszik' csuklósokat a közelmúltban kivonták a forgalomból, csakúgy mint az Ikarus 283-as buszaikat. Így a városban már egy busz se közlekedik az Ikarus 200-as szériából. (A 280-as szériától 2008 januárban búcsúztunk Pozsonyban). A második képen két Skoda troli.
A sétálóutcát hagyja el ez a T3-as. Mivel konkrét úticélom is volt, trolival folytattam utam Patrónka felé. Azonban kicsit korán érkeztem, így volt időm ott még bőven.
Meglátogattam a közeli Valašská trolivégállomást, majd tettem egy jó kis kitérőt a lanovka és a Zerge-hegyi adótorony felé. Erről szóló bejegyzésem már elérhető egy ideje.
A hegyről leereszkedés után egy trolivégállomásnál végeztem, még mindig szép panorámával a távoli panelrengetegekre. Végül ezzel a trolival indultam vissza a város felé, ám meglepetésemre 211-esre váltott és Patrónkáig vitt. Átvágtam az út alatt az aluljárón és az első a belváros felé tartó Karosára felszálltam. Megjegyzem először ezen nap utaztam Karosával..
A Zochova utcai megállóig 4 kilométert buszozgattam, majd mivel ez már ismét ismerős terep volt, a villamosalagút felé vettem az irányt. Természetesen teljes tudatában annak, hogy az felújítás miatt le van zárva.
A villamos felüljárójáról lőttem egyet egy Pozsonyt éltető festésű Karosáról, majd a Kapucinus utcán lesétáltam a sétálóutca másik végéhez. Ez a reklám matricában díszelgő K2-es, 7113. 2002-ben modernizálták és nézzen bárki hülyének, de nekem ez a festés jobban tetszik mint az modernizáció utáni kék-piros-ezüst.
Sajnos egy másik vágányzár is volt a városban, a belvárosban fekvő Námestie Ľ. Štúrá-tól az onnan 10 kilométerre fekvő dúbravkai (Pozsonyhidegkút) villamosvégállomásig nem jártak a villamosok. Mivel így jóval kevesebb villamosra volt szükség a forgalomban gyakorlatilag csak hagyományos T3-asok és modernizált K2-esek voltak kint. Például a majdnem 60 T6A5-ös kocsi közül egy se áll forgalomba, hiába volt hétfő... a város (meglepetésemre) teljesen üresnek tűnt, szinte csak lézengtek az emberek a villamosokon, autó se volt sok. A vágányzár okát egyébként Molecovánál találtam meg, legnagyobb valószínűséggel a város felőli ív cseréjét végezték a hétvégén. Én már csak a pálya beszabályozási munkálatait láttam a pótlóbuszról.
Ez a hely régi kiszemeltem, végre itt is lőttem már villamos. Az imént említett dúbravkai végállomástól 20 kilométernyire vagyunk, pótlóbusszal+villamossal jutottam idáig. Ez a terület már az egykori Récse község.
Még mindig ugyanott járunk, de ide még vissza kell térnem. Ez a rész a villamoshálózat egyik leghangulatosabb része Pozsonyban. Panaszkodtam, hogy szinte csak hagyományos kocsi T3-as volt forgalomban. Nem teljesen állja meg a helyét panaszom, hiszen ez a páros például csak első ránézésre régi. A járműszekrény a ČKD Pragoimex VarCB3 nevű gyártmánya, megújúlt elektronikával, belsőtérrel készítették 2007-ben.
7775 ismét, a sétálóutcában.
A főpályaudvar és környéke kifejezetten érdekes hely, főleg azért mert nem sokáig látható már a mostani formájában. A jellegzetes félig süllyesztett villamos hurok, meghatározó és kedvelt hely a villamosfotósok körében, azonban a közeljövőben az állomás tér teljes átalakítása miatt teljesen más képet fog mutatni.
Egy panoráma próbálkozás melyen (kattintás után) megcsodálható a tér jelenlegi, igencsak lepukkant kinézete. A tér közepe parkolóként funkciónál, ezt a részt kerülik meg az itt végállomásozó busz/trolibusz járatok. Jobbra található a villamos végállomás.
Egy kép talán a '70-es évek végéről amikor még látható az állomás régi, igaz már jelentősen leegyszerűsödött homlokzata. Érdekessége, hogy az előtérben a már látott, jelenleg 7113-as pályaszámon futó K2-es pózol. Ezt követi a látvány videó. Az régi-új díszes homlokzatú állomással a szomszédba épült bevásárlóközpont/irodaépületekkel körülvéve. A villamos és a gumikerekűek így eltűnnek a látómezőből. A villamos teljes föld alá kerülését még el is tudom képzelni, elhelyezése azonban homályba veszik számomra, csakúgy mint a buszok/trolik.
Ez a '80-as évek eleje tájt épült toldat ahogy van el fog tűnni a pályaudvar épületéről. A második képen látszik az eredeti homlokzat közepén lévő szárnyaskerék szárnya vége. Az itteni kiszolgáló funkciók elhelyezését is gondolom a föld alatt fogják megoldani, a látványterven látszik is az üveg tető az új téren. Az átadás 2013-ban várható, addig azért még megyek én is :)
2 megjegyzés:
Egész szép hely Pozsony, csak tele van tegelve és az ingyenes nyilvános illlemhelyek ellenére is az utcán vizelnek az emberek.
Amúgy nagyon érdekes még a sok szocreál szobor mindenfelé a városban. Náluk úgytünik a szoborlopás sem olyan jól futó üzletág mint itthon.
Szép hely Pozsony? ..ezt így azért túlzásnak érzem, vannak szép részek, de nem az a város amire könnyedén mondanám :)
pont a bejegyzésben emlegetett főpályaudvar környéke is elég kétes 'illatú'.. (a buszok indulási helyénél lévő domboldal és környéke, főképp)..
Szerintem viszont nálunk sokkal tudatosabban próbáltak megszabadulni a múlt rendszer munkás ideáljaitól és a sarlós-kalapácsos emlékművektől.. persze azért nálunk is maradtak, de Szlovákiában tényleg több ilyesmi van
Megjegyzés küldése