2012. június 21., csütörtök

Átépítés előtt: Dorog

Megkezdődött a Budapest-Esztergom vasútvonal felújítása, ezért nem sokkal az átalakulás és a vágányzár előtt néhány állomást még gyorsan megörökítettem. Jelenleg Pilisvörösvár és Esztergom közötti 30 kilométeres szakasz teljes hosszán autóbuszok szállítják az utasokat. Megújul a pálya és az állomások is, másfél kilométeres forgalmi kitérő épül az egyvágányú pályán. Szóval ha egyszer végeznek csökkenhet a menetidő és a korszerűbb kiszolgáló létesítményekkel akár még további utasokat is nyerhet ez a fontos elővárosi vasútvonal. A bejegyzés címéhez hűen most következzen néhány dorogi kép.


Első képemen dupla Desiro indul Budapest-Nyugati felé, ezen a kettőn kissé lehangolóbb a helyzet, A felvételi épület kissé szokatlan elhelyezkedésű, hiszen mindkét oldalról körbeveszi 6-7 sínpár. Ezek egyik oldalról tisztán a teherforgalmat szolgálják, de természetesen a személyforgalom is megkapta a maga peronjait. Most forduljunk balra:

..és megláthatjuk ezt a feljáratot. A vágányok alatt aluljáró kapcsolja össze a vasút által elválasztott területeket, illetve természetesen az állomást is ezen keresztül lehet megközelíteni. Az állapotok nagyjából összhangban vannak a felvételi épület lepusztultságával, persze a firkák nélkül talán valamivel kevésbé rosszul nézne ki. Minden bizonnyal ezt se így fog kinézni néhány hónap múlva, bár ezt  gyakorlatilag minden bekezdésben leírhatnám.

A város felől erről lehet megközelíteni autóval az állomást, van rakódó és raktár épület és egy elhagyatott mérlegház is. A mai trendeknek megfelelően P+R parkoló is épül majd, talán valahol erre. Az előtérben látható vágány a már említett teher rendező felé tart. A környék ipara az ország más tájaihoz hasonlóan sokat hanyatlott a rendszerváltás óta, jelenleg csak az esztergomi Suzuki német autószállító vagonjai vártak itt feladatukra.

Szépen eltávolodtunk az állomástól, a kis bakterház már az Iskola utca elején található, közvetlenül a sorompó szomszédságában található. Az új sínkorona + 55 centiméter magas peronok és a perontetővel ellátott szélesebb peronok miatt a teljes vágányrajz meg fog változni, az új biztosító berendezés mellett az ilyen őrházak is szerepüket vesztik.

Visszatérve az állomára, az időrendiséget csöppet se betartva füstfelhőt eregetve indul vonatom, amivel érkeztem :) Egy kép erejéig nézzünk be a váróba is, mely egyébként a körülményekhez képest viszonylag tiszta és rendezett, még jegykiadás is volt. Az aládúcolt mennyezet mindenesetre nem sok jóval kecsegtet. Balra a perontető alatti, mára már használaton kívüli egykori trafik, büfé (?) hátsó bejárata látható.

 
Az állomás némi ellenfénnyel. A HÉV szabvány épület a bővítések miatt mára már kevésbé hasonlít egykori önmagára, látszik a peronon az imént említett kiszögellés is. Az előtérben talán egy légó bunker látható, amit a az aluljáró feljáratának szomszédságában is lehet még találni. Második képemen a győri állomásítású M47 1203 (újabban 478 203) remot Dácsia csorog az állomás felé a Dorogi Hőerőmű felől érkező vezetékek alatt. A mozdony mögött területen további teher vágányok voltak.

Mikor ott jártam (június hatodikán) itt már zajlott a bontás, a síneket és talpfákat már kibontották, ezzel jelentős terület szabadul fel.

Utamat Esztergom-Kertváros felé folytattam, gyalogosan. Hamarosan megelőzött egy szerelvény, mely következő bejegyzésem főszereplője lesz. A képen a Richter Gedeon gyógyszergyár iparvágánya tart tovább nagyjából egyenesen az emelkedőn, jobbra távozik a dupla Desiro Esztergom felé. Én pedig a már említett Kertvárossal és Leányvárral folytatom majd..

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia. A miskolci villamosokról szóló riportod nagyon tetszett. Jó ötletet adtál nekem is. Szeretném én is őket megörökíteni.
De nem csak a miskolci villamosokat, hanem a pesti metró kocsikat is. Szabad-e magánszemélynek metrót fényképezni?
Ha megteheted, írhatnál a pesti metróról is. Előre is köszi.
Éva (60)

Közeg írta...

Szia Ewa!
Ha vaku és állvány nélkül próbálkozik az ember lent a csőben az különösebben nem érdekli őket, csak az ottani fényviszonyok közt úgy meg túl sok értelme nincs. Nem lehetetlen persze, csak nem mindegy milyen gépe van az embernek, de akkor is kell két stabil kéz :) Marad a Pillangó utca a felszínen, de a felújítás óta végig tart a perontető, az is sokat ront. Ennek ellenére még ott lehet legjobb eséllyel próbálkozni, ott viszont a napállás nem mindegy..
Igazából nekem se ártana, mert pár régi szerelvényt már selejteztek is..
Mindenesetre sok sikert! :)

Névtelen írta...

Köszi. Próbálkozni fogok.
Ewa

Névtelen írta...

ennek a cikknek a beígért folytatása mikor várható?

Közeg írta...

A képek azóta is várnak sorsukra.. de csak előtte képek vannak. A felújítás kezdete nem jártam arra, az elmúlt két hónapomat pedig költözködés vitte el.