2014. március 28., péntek

Átadták a metrót.. éljen!

2014. március 28. déli 12 órakor megnyíltak az utazóközönség előtt az M4-es vonal kapui. Régóta várt pillanat volt ez és nem is szeretném elemezgetni az anyagiakat, a több éves csúszásokat és egyáltalán a vonal létének értelmét firtató kérdéseket (a lezárások, terelések miatti bosszúságokról nem is beszélve). Elkészült, mert már készült és hiába nem fogja megváltani Budapest tömegközlekedését, legalább szép lett. Így röviden. És ha már pont úgy alakult, hogy előzetes terveimmel ellentétben pont ott tudtam lenni a Kálvin téren délben, hát ott voltam és éltem a pillanattal, lehetőséggel. Az M3 felől vezető összekötő alagút bejáratánál vártam és amikor eljött a pillanat elsőként indultam le a mozgólépcsőn, majd az összekötő folyosón megelőzött egy fószer, de nem hagytam magam, így a felfelé vezető mozgólépcsőn már ismét első lettem. A peronra elsőként értem fel, csak néhány BKV-s várta az emberek rohamát. A fenti bejárat felől lassabban érkeztek meg az emberek, így én már lent vártam őket, és egy szerelvény is befutott egy-két korai utassal a Keleti felől. Így történt hát, így éltem meg a metró átadását.

Sokakkal ellentétben szerintem pofás a Keleti pályaudvari állomás is, lent kissé puritán, de a kerengő felőli nyitott részen beáramló természetes fény sokat dob rajta. Szokni kell még ezt, újdonság, hogy mélyvezetésű állomásokon természetes fényt is láthatunk. 

 
A metróval együtt két viszonylagos újdonság is debütált még. Mindkettő volt már, de.. az első a BKK új automatái, melyekből a közösségi közlekedésre jogosító bilétákat lehet kinyerni, akár érintés nélküli bankkártyával fizetve. Ezek egy teljesen új színvonal megjelenését jelentik a Protokon féle automaták után. A másik a mai napon megnyílt Baross téri és Kelenföldi ügyfélcentrum. A BKK értékesítési rendszere megújulás küszöbén áll, illetve már félig, vagy részben be is tette a lábát Budapest életébe (mi van?). Van már ügyfélcentrum a cég központjában, a Rumbach Centerben, illetve a (Liszt) Ferihegyi reptér két terminálján, valamint a Deák téren egy ideiglenes, de mégis a ma átadott kettő mutatja meg milyen irányt képzelt el a cég a tevékenységi körébe tartozó feladatkörökhöz (közösségi közlekedés, taxi, behajtási engedélyek, Bubi, meg amit kihagytam nyilván) kapcsolódó ügyek intézésének kulturált körülmények közt történő lebonyolítására. (A képen a BKK lilája nem túl színhelyes.)

 
Míg a metrót még sokáig lehet fotózni az Etele térre járó 7E-107E páros utolsó üzemnapját töltötte a metró átadásának napján. Az egykori piros 7-es és 173-as a Bosnyák téri és Újpalotai végállomásával nem is olyan rég már megszűnt, egyaránt Újpalotára jártak, és csak néhány megállóban tértek egymástól, egyikük még új számot is kapott. A február 29-től érvényes változások szerint azonban már egyik se jár majd az Etele térre. A 7E csak a Blaha Lujza tértől közlekedik majd, a 107-es pedig a Bornemissza térig megy Dél-Budán, E nélkül, azonban az Astoriától Újpalotáig gyors járatként. A piros hetes fogalom volt már, a buszos tömegnyomor szinonimája, igazi Budapestikum, ami most elköszönt a budai oldaltól. Az első és a második képen ugyanaz a busz látható (BPI-179), csak időközben átszerelt (viszonylatot váltott) a fenti kép reggel hat felé készül, a második már délután.

A metróhoz kapcsolódó felszíni változások egyik új eleme az őrmezei új buszvégállomás, ahol szintén 29-én indult volna meg a forgalom, azonban 28-án délután négy után egyszercsak mégis megindult az új, 108-as járat. A képen ha minden igaz a negyedik indulás(?) (16.52) busza látható. Egy üres állomásról induló, kihelyezett menetrend vagy bármi nélkül közlekedő járat, fél nappal a rendes indulása előtt, ilyet is ritkán lát az ember.

Zárásként pedig régi-új. Mozaik a metróban, ha már a Blaha Lujza téri piros metrós már évek óta kósza emlék csupán. Ugyan több helyen használtak különféle színű-fajta mozaik borítás, a közönség kedvenc mégis a Gellért téri megálló.

Nincsenek megjegyzések: