Megtörtént a tavaszi kikapcsolódás. Az úti cél Berlin volt, de míg az ottani képeket nekiállok feldolgozni lássunk pár potsdami képet. Potsdam gyakorlatilag Berlin elővárosa. Lakosságszámát tekintve Győr és Pécs között található. Azonban míg a győri villamos csak ötletként jelenik meg néha, a pécsiről pedig csak múlt időben beszélhetünk Potsdamban több vonalon is utazhatunk :) Nyitóképemen egy trafóház látható talán, mely hivatalosan lett összefirkálva. Még a bejegyzés elején megjegyezném, hogy elsősorban nem a villamosozás volt a tavaszolás célja, így csak potya fotókról van szó:)
Ez a villamos minden budapesti számára ismerős lehet. Igen, egy Siemens Combino. De nem a nálunk is megismert fajta, hanem még a nagy vázproblémás, repedéses Combino botrány előtti kivitel. Az emlegetett 'botrány' okozta a mi Combinóink megérkezésének csúszását is, hiszen eredetileg mi is a hibásnak bizonyult koncepció alapján épített típusból kaptunk volna.
Talán mondanom se kell, hogy a potsdami villamosok 'egyoldali' kivitelűek, a végállomásokon hurok vagy delta segítségével oldják meg a villamosok fordítását. 17 Combino található városban, számozásuk 400-al kezdődik, amit a '96-ban gyártott prototípus Combino kapott meg. A problémák kiderülésekor valamennyi villamost átvizsgálták, megerősítették.. valamint a további példányok is elmaradtak, így még mindig közlekedhetnek Tatra KT4D villamosok a városban. Pótlásukra azonban lassan érkeznek az új, Stadler féle Variobahnok. (Májusban már meg is érkezett az első)
Érdekes dolog Németországban Tátra villamosokat látni. Persze, Kelet-Németországban járunk, ezt nem árt nem elfelejteni. Egy korábbi szegedi bejegyzésemben már megjelent két ilyen potsdami Tatra, a 107-207-es szerelvény akkor ott várta már átalakulását.
Még a legelvakultabb közlekedésbarát számára se ajánlom, hogy kihagyja látogatásából a világörökség részét képző Sanssouci park megtekintését. Szándékosan nem a névadó palotáról tettem képet, a park minden szegletében található valami látnivaló..
Természetesen a Nauener kapu se maradhat ki és a szomszédos holland negyed se, ami a kép készültekor tulipán fesztivál miatt volt körbekerítve. A képen 401-es pályaszámmal az első potsdami széria Combino, ami '98-ban készült.
Természetesen vannak buszok is a városban, mutatóban itt is van közülük kettő. A második képen szélén látható kerítés nem egy modern irodaház építését takarja hanem egy barokk kastély épül. Nem olyan nagy furcsaság ez Németországban, hiszen a második világháború alatt rendkívül sok épület megsemmisült. Szép lassan újraépül a történelmi épületek egy része. Mindezt elmondhattam volna akár a pár képpel ezelőtt szerepelt szélmalomról is.
A városban 7 villamosvonalon zajlik a közlekedés, ezek a 91-99-es számmezőben találhatóak. Egy berlini ABC zónás (a példa kedvéért) napijeggyel nem csak, hogy elvonatozhatunk S-Bahnnal a városig hanem még a villamosozni is lehet, mivel a helyi közlekedési cég is tagja a Berlin-Brandenburgi közlekedési szövetségnek (VBB).
A nem teljesen találomra kiválasztott 93-as járat is okozott némi meglepetést. A végállomásra érkezésig ugyanis még magam se tudtam, hogy a városban delta is található. A villamos beáll, egyben ez a végállomás is. A járművezető a túlfeléhez sétál, majd a hátsó pultról vezérelve kiáll az indulóhelyre. Ilyet itthon Szegeden láthat a nagyérdemű.
A villamos látszólag vezető nélkül halad, pedig ő éppen hátul van, mint írtam is az előbb. Ezzel a képpel véget is ért rövid, fél napos potsdami túra. A kép készültének helyétől 400 méterre vége a városnak, a Glienicker Brücke már (Nyugat-)Berlin határa. Következő bejegyzésemben onnan folytatom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése