Krakkó harmadszor. Ezúttal egy 70 éves és egy két hetes tragédia árnyékában. 1940 - a katyni mészárlás és 2010 - a Kaczynski házaspár (és a lengyel elit egy részének) szmolenszki tragédiája az évfordulón. Városnézni voltunk, én mint kezdtem is már nem először, Szosz viszont igen :) Ennek megfelelően nem a villamosozás volt a fő irányzat, de azért akad egy-két fénykép.
A 196-os nürnbergi eredetű Düwag GT6-os már lassan 50 éves gépezet, utóda a 2020-as Bombardier NGT6 még csak 7 éve koptatja a síneket.
Az aktuális vonalhálózati térkép utunk alatt éppen így nézett ki, ennek azonban majd a későbbiekben lesz jelentősége.
A 127-es 2006-ig Bécsben járt, most a Jozefa Dietlán kaptam le, kissé borongós.. mégis tavaszias hangulatban.
A zsidó negyed (Kazimierz) és a Visztula túlpartján fekvő Podgórze között egy régen volt híd helyén új gyalogoshíd épül éppen. Jelenleg a Kazimierz felőli parton folyik a hídszerkezet szerelése, melynek elkészülése után az egykoron volt hídfőket előkészítve kerül majd helyére az új híd. Így egy új összeköttetés keletkezik a podgórzei főtér felé, jobban bekapcsolva azt a turisták által látogatott területek közé.
(Frissítés: a Visztula áradása miatt csúszással, június 20-án forgatták be a jövőben Bernatka híd névre hallgató szerkezetet a két part közé. Képgaléria a krakow.gazeta.pl oldalon.)
Egy kis templomocska és erőd található itt a megálló szomszédságában, ha meg már éppen sütött a nap ki is használtam. Így tehát végre szerepel Konstal is :)
Már szerepelt 73-as, most 79-es villamos is. Ezek a járatok csak az aktuális vágányzári menetrend gyermekei. Másodiknak egy Jelcz busz, pusztán mutatóba. Majd egy Kostal páros amint a Gettó Hőseinek teréhez érkezik.
Ez pedig már a Kotlarski-híd, az Építős blog keltette fel a figyelmem erre a környékre. Már nagyban szervezés alatt volt az utunk mikor ott a hét műtárgya lett ez a híd. Jelentem most már látványosan épül a pálya a Visztula mindkét oldalán, bár a hídon még nem kezdték meg a vágányfektetést. Elvileg jövőre adják át az itt átvezetett gyors járatot.
Ugyanott járunk, csak az első képen messzebb ellátni. Innen egyébként csak egy rövidke séta a Oscar Schindler gyára.
Egykoron nürnbergi típus ez is, Düwag N8S-NF. Mikor legutóbb voltam még kevesebben voltak, most már nem kell túl sokat keresni ezt az alacsonypadlós középrésszel rendelkező típust.
Utcánk az Ulica Długa éppen teljes feltúrás alatt állt. Ez nem olyasmit jelent mint itt nálunk Pesten, nem szórakoznak. Elejétől a végéig egy nagy gödör az utca, felszedték a villamos pályát, vele együtt az autók aszfaltcsíkját és habár a gyalogosoknak szabad a járda, túl sok egybefüggő szilárd burkolatra ne számítson senki. Összességében ez azt jelenti, hogy a villamos pálya vagy 1 kilométeren, az utca kb. 850 méteren teljesen fel van bontva, valamint hozzá kapcsolódva a Planty egy szakasza is le van zárva (amit egy a történelmi belvárost körülölelő körútként funkcionáll). Mivel a Planty-t érinti a városban közlekedő villamosjáratok jelentős része, több terelt vonal is van a városban és természetesen az autóforgalom számára is kiesett ez a terület.
Ez a már emlegetett szakasz, a Basztowa LOT villamosmegállóval. A már említett 'körúti' szakasz és az Ulica Długához tartó vágányok helye.
Egy újabb busz, mondhatnám újabb lengyel busz. Az igazi klasszikus Autosan hangulattól igaz már eltávolodva, de mégiscsak Autosan. Kint a világ végén, egyébként :) Másodiknak pedig egy bécsi a hurokban, ezúttal farból, ajtótlan oldalról fotózva.
Ismét lengyel busz.. és lengyel villamos. A busz Nowa Huta (ezesetben a vasmű és nem a városrész) bejárati épülete mellett, a 4-es pedig a 3 kocsis szerelvénnyel közlekedő járatok egyie, a sárga tábla mutatja, hogy terelten közlekedik.
..újabb lengyel busz, ezúttal Magyarországon is ismert típus, a Solarissal és egy újabb ideiglenes járat, ezúttal a Galeria Krakowska melletti szakaszon.
Emlegetem a terelést, az ideiglenes járatokat.. a hiányzó körúti szakasz erre lett terelve, de a péntek délutáni csúcsban (bár előtte, csütörtökön is) jelentős sorállás alakult ki. Ezen a szakaszon most 8 járat is közlekedik, még ha az egyes járatok önálló követési idejei általában nem túl gyakoriak is, az adott szakasz áteresztőképességét bizony már rendesen igénybe veszi a nyolc különféle járat.
Mivel végig időrendben haladtam nem túl nehéz kitalálni, ezek már utolsó nap délelőtti képek, mikor a szállástól már kijelentkeztünk és mivel az elmúlt két és fél napban már lejártuk a lábunkat, valamint a sör is nehéz volt a hátizsákban inkább villamosoztunk kicsit :) Végigutaztuk az 50-es járatot ami legutóbbi látogatásom alkalmával még nem létezett.
Ismét egy alacsonypadlós valamit.. az első Bécsből érkező E1-es, amit az eredeti fényezésben közlekedik. Természetesen.. éppen egy ideiglenes járaton, a 72-esen :)
Egy bécsi, c3-as póttal 1-esként ismételten a város másik felén. A második kép már a Rondo Mogilskie Főpályudvar felé tartó egyik ága..
..illetve a másik. Úgy érzem a kettő közül ez lehet az érdekesebb :) Ez ugyanis a krakkói villamos alagút ami még a '70-es évek második felében metrónak indult volna, majd hosszas kivitelezés után (közbeszólt többek közt a rendszerváltás) 2008 december 11-én adták át. Jelenleg másfél kilométernyi szakaszon zajlik a föld alatt a forgalom, az 5-ös, a már említett 50-es és az 51-es vonalak használják az alagutat amely egyébként gyorsvillamosként szolgál, igaz jelenleg 30-as max sebességgel. Ez azonban az új biztosítóberendezés átadása után emelkedhet, hiszen a tervezési sebesség egyébként 60 km/h. (legalább is elég döcögősen, de a wikiből ezt hozta ki a gugli translate).
Egy kijelző a Rondo Mogilskién. A városban egyre több helyen megjelentek ezek a kijelzők, gyakorlatilag Budapest kivételével lassan már mindenütt megszokott látvány az ilyesmi. Említést érdemel még a háttérben látható reklámba bújtatott toronyház. Ez a Szkieletor (Csontváz) ami egy 94 méter magas, 1981-ben félbehagyott toronyház. Ha minden igaz hamarosan 102 méteresre növekszik és irodaházi és szállodai funkciót kap. A második képen a Főpályaudvar föld alatti megállója, ami mondjuk kevésbé látványos mint a Politechnika megálló.
Ez pedig az egyik legújabb szerzeménye a városnak, düsseldorfi GT8-as, rendíkvül kényelmes ülésekkel.. egyébként. A 2010-es évet még a Rheinbahn állományában kezdte, rövidke lengyelesítés után még a krakkói géppark minőségét javítja. Festése majdnem az eredeti, a kék a németeknél még piros volt, csak a fényszórók körüli 'bajusz' lefelé nézett. A pályaszám is az eredeti maradt, így hiába csak tízen számú kocsi van Krakkóban mégis lehet, hogy 3037 után 3065 érkezik a megállóba. Külön megjegyzem még, hogy a kétirányú típusok (GT8, M8) "egyirányúsítva" lettek. A nem használt oldalon a lépcsők le vannak fedve, de van ahol a nem használt fülkében fóliába csomagolva maradt a vezetőülés is. Persze gondolom egy vágányzárnál jól jönnek majd a kétirányú kocsik.
Ez a fémsárkány meglehetősen randa, de a város egy ősi legendájának tiszteleg, zárásnak jó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése